همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه گفت: در راستای سیاست‌های کلی محیط زیست قوه قضائیه و مجلس وظیفه‌ای دارند ولی تا زمانی که احترام به محیط زیست و حفظ آن به صورت فرهنگ عمومی نشود فایده‌ای ندارد. ما نمی‌توانیم برای هر شخصی محیط‌بان قرار دهیم تا فلان مزرعه را نسوزاند؛ این موضوع باید به صورت فرهنگی عمومی شود.

به گزارش ايسنا، آیت‌الله آملی‌لاریجانی طی سخنانی در سومین همایش حقوق محیط زیست، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در زمینه محیط زیست جلو رویم باید احترام به محیط زیست را از سنین کودکی به فرزندان‌مان بیاموزیم.

وی افزود: در راستای سیاست‌های کلی محیط زیست قوه قضائیه و مجلس وظیفه‌ای دارند ولی تا زمانی که احترام به محیط زیست و حفظ آن به صورت فرهنگ عمومی نشود فایده‌ای ندارد. ما نمی‌توانیم برای هر شخصی محیط‌بان قرار دهیم تا فلان مزرعه را نسوزاند؛ این موضوع باید به صورت فرهنگی عمومی شود.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه باید از سنین کودکی احترام به حیوانات و نیز احترام به محیط زیست را به کودکان یاد دهیم، گفت: از سازمان محیط زیست خواهشمندم که متولی این امر شود که ما در محیط‌های عمومی و با کمک همه دستگاه‌ها این موضوع را به یک فرهنگ عمومی در کشور تبدیل کنیم.

آملی‌لاریجانی افزود: بحث محیط زیست یک بحث فراقوه‌ای است و نمی‌شود فقط به قوه مجریه اکتفا کرد بلکه قوه قضائیه و حتی نهادهای غیردولتی و ‌NGOها و دانشگاه‌ها باید با سروصدا آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند.

رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برخی از قوانین باید بازنگری شود. جرم‌انگاری برخلاف سیاست کلی قوه قضاییه است، ولی در رابطه با این بحث گفته‌اند که باید جرم‌انگاری شود. ما باید همه چیز را با هم ببینیم. ما نمی‌توانیم در مجلس قانونی بگذاریم که همه را شاکی کند و به عنوان مثال آقایی که در کنار دریا شهرک یا ویلا می‌سازد به سراغش نرویم ولی خانه فرد دیگری را با بیل مکانیکی تخریب کنیم.

وی تاکید کرد: مجلس، قوه قضائیه و نهادهای متولی موضوع را بررسی کنند به نحوی که اضراری به بافت فرهنگی و اجتماعی روستاها وارد نشود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه برخورد با مجرمین را قبول داریم و به ‌آن عمل کرده‌ایم، گفت: اکثر روسای دادگستری‌ها خصوصاً مازندران، گیلان و گلستان گفته‌اند که ساخت و سازهای غیرقانونی واقع نشده و ادعای آنها در حد صفر است که ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سازمان محیط زیست پیشنهادی را برای تشکیل شعب ویژه داده است که ما مانعی بر آن نمی‌بینیم و امیدواریم این کار انجام شود. ما پیشنهاد می‌کنیم پژوهشگاه قوه قضائیه حلقه وصلی برای این کار شود.

به گزارش ایسنا، آملی‌لاریجانی با اشاره به نیروهای حفاظت محیط زیست،‌ گفت: از دولت می‌خواهیم که بودجه این سازمان را برای نیروها اعم از محیط‌بانان و امور دیگر به صورت کافی در نظر گیرد.

وی افزود: متاسفانه درباره محیط‌بانان در اثر سهل‌انگاری آنها مشکلاتی برایشان پیش آمده که سازمان محیط زیست و قوه قضائیه را دچار مشکل کرده است؛ در واقع استفاده از سلاح باید در چارچوب خودش باشد. متأسفانه افراد متعددی می‌میرند و برخی از آنها دچار قتل غیرعمد می‌شوند که سازمان محیط زیست و قوه قضائیه را گرفتار می‌کنند. طبیعتاً قصاص هم باید در این زمینه انجام می‌شد که اکنون خبر خوشی رسید که در یک مورد اولیای دم رضایت داده‌اند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: برخی از این موارد قتل غیرعمد است نه عمد؛ زیرا اگر طرف مقابل محیط‌بانان اسلحه داشته باشد و نوعی دفاع باشد دیگر قتل عمد نیست و بحث فقهی و حقوقی دارد. لذا ما خواهشمندیم کلاس‌های آموزشی برای محیط‌بانان گذاشته شود و عوامل استفاده غیرصحیح از سلاح به آنها توضیح داده شود.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: دین اسلام نگاه مهمی به موضوع محیط زیست داشته و آن را نشان داده است.

وی با بیان اینکه شکار حیوانات از روی تفریح ممنوع است و اگر حرام نباشد کراهت آن قطعی است، گفت: سفر برای شکار غیر رزق و تفریحی حرام است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر به رستوران‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که بشقاب بشقاب برنج ریخته می‌شود در حالی که نمی‌دانند برای این برنج چه مقدار آب و نیرو مصرف شده، کاغذهایی را از بین می‌برند در حالی که نمی‌دانند چقدر باید برای این کاغذها درخت بکارند؛ بنابراین اسراف و منع اسراف ارتباط روشنی به بحث محیط زیست دارد که ما آن را جدی نمی‌گیریم، در حالی که بسیار مهم است.

وی افزود: ظرفیت ایمانی کشور هم مهم است چرا که ما کشور دینی هستیم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم و ظرفیت دینی مردم را بر بیانگیزیم.

آملی‌لاریجانی با اشاره به موضوع احترام به حیوانات و رعایت حقوق آنها ادامه داد: مطالبی راجع به احترام به حیوانات داریم که مقوله‌ای مهم است.

رییس قوه قضائیه با طرح این سئوال که ما باید نسبت به محیط زیست چه رفتاری داشته باشیم و چه مقدار باید از آن حمایت کنیم؟ گفت: انسان‌ها حق ندارند محیط زیست را از بین ببرند. متاسفانه هر فرد هر کجا توانسته دست‌اندازی به محیط زیست کرده و این دخالت فزاینده هر روز بدتر می‌شود.

وی با اشاره به بحث دینی محیط زیست گفت: ما در مورد هر قانونی که می‌خواهیم تدوین کنیم باید بدانیم که اضرار به خود انسان و دیگری اجمالاً حرام است ولی از منظر دینی قابل بحث است که بحث محیط زیست آیا فقط بحث اضرار را دارد یا بیشتر که خیلی فراتر از آن است، مثل ارزشمند بودن خود محیط زیست. چه دلیلی دارد که ما به عنوان انسان در این محضر جمال الهی حق تصرف داشته باشیم.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه بحث محیط زیست بسیار مهم است و در همه دنیا اهمیت خاصی دارد، گفت: این موضوع یک بحث میان رشته‌ای است و از جهات مختلف اعم از فلسفی، ‌اخلاقی، دینی، سیاسی،‌ فرهنگی و قضایی می‌توان موضوع محیط زیست را مدنظر قرار داد و نمی‌شود آن را به یک بحث خاص محدود کرد.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد مباحث محیط زیست در کشور باید باید دست به دامن همه دستگاه‌ها شویم که به نحوی با این مباحث درگیر هستند. دستگاه قضایی و دستگاه‌های غیرقضایی و نیز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مردمی می‌توانند در پیشبرد این مباحث به ما کمک کنند.

وی گفت: موضوع مهم این است که نگاه ما به محیط زیست چگونه است؟ ما در صحبت‌های تلویزیونی وقتی می‌خواهیم از محیط زیست بحث و حمایت کنیم از این جهت که تخریب محیط زیست به ضرر ما انسان‌هاست صحبت می‌کنیم یعنی نگاهمان انسان‌محور است اما آیا واقعاً ارزش‌های محیط زیست اینگونه ابزاری است؟ آیا ما زیبایی‌های محیط زیست را فقط به این دلیل می‌دانیم که فقط انسان از آن لذت می‌برد یا اینکه خودش ارزشمند است. البته زیبایی‌های محیط زیست مقوله دیگری است. به نظرم بعضی از زیبایی‌های طبیعت خودش ارزشمند است.

کد خبر 327341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha