دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین شماره فصلنامه هنرنامه ایران توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

فصلنامه هنرنامه ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این شماره مقاله هایی با عنوان های نمونه های جدید از شیردال - گاو مرد: نشانی از ایزد و قدرت در دوره آغاز شهرنشینی ایران باستان (مرتضی حصاری ) ، نقوش صخره ای نقش رستم و نقش رجب، مرودشت، فارس (سیروس برفی و طاهر قسیمی)، مقایسه تطبیقی نگاره های حکایت میمون و لاک پشت از نسخ کلیله و دمنه ایلخانی و تیموری(سیامک علیزاده) به چاپ رسیده است.

از مطالب چاپ شده دیگر در این فصلنامه جایگاه نقاشی و نگاره های تاریخی در عصر سلجوقی و ایلخانی( حمیدرضا صفاکیش، همایون حاتمیان)، جایگاه هنر معماری در تداوم هویت ایرانی در سده های نخستین اسلامی (اشکان زارع، رضا افهمی)، مستند نگاری نقاشی زیرلاکی درهای بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی(موسی رجبی اصل، مهران هوشیار)، ناسازگاری شعر سبک هندی با آواز موسیقی دستگاهی (سهند سلطاندوست، دکتر اصغر فهیمی فر)، بررسی کتاب آرایی نسخه ای آموزشی از دوره قاجار ( عبدالکریم عطار زاده، مژگان محمدی مزینانی، عادله سلیمی، مرضیه صادقی مقدم) هستند.

در بخش نگاهی به ایران زمین فصلنامه هنرنامه ایران به قلم سید محمد بهشتی، مدیر مسول آن و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیحاتی درباره پیشینه طبیعی ایران و نیز پیشینه اجتماعی و فرهنگی ایرانیان داده شده است.
در این بخش با تاکید بر این که ایران یک واقعیت قومی یا نژادی، جغرافیایی و حتی سیاسی واضح نیست، توضیح داده شده است که نمی توان مرز های مشخص سیاسی یا جغرافیایی را ایران دانست یا نژاد خاصی از انسان ها را ایرانی معرفی کرد حتی فارسی زبان بودن هم معیار تمام تمایز بخش ایرانیان نیست. در واقع ایرانی بودن شامل تنوع فرهنگی و زبانی گسترده ای متشکل از کرد بودن، آذری بودن، لر یا بلوچ یا تاجیک یا فارس بودن است.

حکمت اله ملاصالحی سردبیر این فصلنامه نیز در سرگفتار سردبیر نوشته است؛ مجله هنرنامه هرچند پس از دهه ها درنگ و تاخیر لیکن اینک که گام در میانه میدان نهاده و مسولیت خطیر شناختن و شناساندن و معرفی ذخایر و منابع و گنجینه های عظیمی از مواریث و ماثر تاریخی و فرهنگی و سنت ها و سبک های هنری و صنایع دستی جهان ایرانی را برشانه گرفته است هم امیدوار کننده است و هم تکلیف آور برای همه ما که میراث خوار و وام دار چنین ذخایر و گنجینه های عظیم فرهنگی و هنری اعم از میراث ملموس و ناملموس هستیم.

جای هنرنامه که اینک شناختن و شناساندن و معرفی نامه و کارنامه هنری ایرانیان را برشانه گرفته است در این سرزمین موسیقی و سمفونی رنگ ها و گنبدهای فیروزه ای و تمدن مدیریت آب و مهندسی راه و عالم عشق و عرفان و اندیشه های اشراقی و حکمت اشراقیان و ایمانیان، در میان دیگر نشریات ترویجی و علمی و پژوهشی جامعه معاصر میهن ما خالی بود.

مایه امیدواری و موجب رضایت خاطر است که یکمین شماره آن به همت و همکاری دوستان و همکاران ما در درون و بیرون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به رشته تحریر درآمده است و اینک نهاده پیش روی خوانندگان ماست.

کد خبر 409636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha