دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهریار با دل کار می‌کرد زیرا عاشق فرهنگ ایرانی بود و هر جا نگاه می‌کرد روی یک معشوق را می‌دید که آن هم فرهنگ ایرانی بود.

شهریار عاشق فرهنگ ایرانی بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه، این مطلب را در مراسم گرامیداشت شهریار عدل و رونمایی از کتاب عدل نامه که با حضور خانواده او و جمعی از باستان شناسان پیشکسوت برگزار شد، مطرح کرد و گفت: سالها پیش روایتی خواندم ؛ زمانیکه قیامت می شود خداوند بندگانش را مواخذه می کند که چرا به من عشق نورزیدید و آنهایی که عشق نورزیده اند اعتراض می‌کنند که خدایا ما نمی دانستیم عشق چیست.

و خداوند می‌‌‌گوید در دنیا به چیزی غیر از من عشق ورزیدید ؟ و آنها در پاسخ می‌‌‌گویند آری و خداوند می‌‌‌فرماید پس شما می‌‌‌دانستید عشق ورزیدن چیست.

او افزود: تمامی انواع عشق ورزیدن در عشق ورزیدن مشترک هستند و من فکر می‌‌‌کنم با توجه به اینکه همه ما رفتنی هستیم و زمان حضورمان دراین عالم روزی به اتمام می‌‌‌رسد اگر قصد داریم غصه بخوریم باید برای این غصه بخوریم که آیا در این عمری که داشته ایم توانسته ایم بهره ببریم و اگر برده باشیم در آن دنیا دست خالی نیستیم و اثرات آن هم در این دنیا معلوم است .

وی با طرح این پرسش که چطور دست خالی نیستیم تصریح کرد: بالاخره چیزی بوده که به آن عشق بورزیم و بنا به اینکه ما به چه چیزی عشق ورزیده ایم آن همان سرمایه ای است که با خود به آن دنیا می‌‌‌بریم.

بهشتی افزود: شاید بهشت ما هم همان چیزی باشد که به آن عشق ورزیده ایم.

او اظهار داشت: پدرم معتقد بود برخی افراد با دست و برخی دیگر با دل کار می‌‌‌کنند، آنهایی که بویی از عشق برده اند افرادی هستند که با دل کار می‌‌‌کنند و دغدغه ساعت کار، مرخصی، رتبه علمی، اسم و رسم و ...ندارند.

بهشتی تصریح کرد ؛ و اینها چقدر شبیه شهریار عدل است زیرا که او از جمله افرادی بود که با دل کار می‌‌‌کرد چون عاشق بود و اگر کسی خاطره ای از وی دارد خاطره ای از عشق ورزیدن است .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به روابطش با شهریار عدل گفت: همواره شهریار برایم مصداق این بیت از حافظ بود ؛ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم هوا داران کویش را چو جان خویشن دارم و این یعنی هر کسی به آنچه شهریار عاشقش بود عشق می‌‌‌ورزید از نظرش محترم بود.

وی تصریح کرد: سنگ ترازوی شهریار در شناخت افراد این بود که به آنچه او به آن عشق می‌‌‌ورزد علاقه و محبت داشته باشند.
بهشتی در ادامه با اشاره به اولین ملاقاتش با شهریار عدل در فرانسه گفت: در تمام مدتی که در فرانسه بودم شهریار از من جدا نشد و دلیل آن را بعد ها فهمیدم .

او افزود: او به این دلیل در طول یک هفته از من جدا نشد که فهمیده بود مسئولیت سازمان میراث فرهنگی به من واگذار شده و اگر بتواند ساز مرا کوک کند دیگر مهم نیست که اگر کسی بخواهد زخمه بر این ساز بزند صدای دلنشینی از آن بیرون آید.
بهشتی گفت :او در طول این مدت تلاش کرد آنچه را باید بدانم به من بگوید و من بسیار از او آموختم بدون آنکه بدانم و گویی این سفر برایم سفری از جنس اودیسه بود.

بهشتی افزود: شهریار عدل می‌‌‌خواست من را هم جزو کسانی بکند که چو جان خویشتن بداند و من عاشق همان چیزی باشم که او است.

بهشتی تصریح کرد: با اینکه مدارک، اسناد و یاد داشت های زیادی از شهریار باقی مانده اند اما او دست پر رفت زیرا حاصل تلاش افرادی همچون شهریار که هزاران موضوع را مورد تحقیق و پژوهش قرار می‌‌‌دهند نمی تواند هزاران جلد کتاب و مقاله باشد و همیشه این گرفتاری پیش می‌‌‌آید که حجم زیادی از اسناد و مدارک باقی می‌‌‌ماند و شاید یک لشکر آدم نیاز باشد که در زمان طولانی اینها را به سرو سامان برسانند.

بهشتی گفت: فکر می‌‌‌کنم این یادداشت ها، اسناد و مدارک چیز دیگری هم می‌‌‌خواهد به ما بگوید و آن در این ابیات بابا طاهر است که می‌‌‌گوید: به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به دریا بنگرم دریا ته وینم بهر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان روی زیبای ته وینم.
وی افزود: شهریار به هر جا نگاه می‌‌‌کرد روی یک معشوق را می‌‌‌دید که آن هم فرهنگ ایرانی بود و ما اگر این را از او را یاد بگیریم که به مثابه یک کار علمی به موضوع نگاه نکنیم خیلی خوب است.

او با بیان اینکه این البته کار خوبی است ولی کاری که شهریار انجام می‌‌‌داد بهتر بود تصریح کرد: عاشقی کردن و عشق ورزی کردن با فرهنگ ایرانی کاری بود که شهریار بیش از همه خودش از آن لذت می‌‌‌برد.

بهشتی با اشاره به این نکته که شهریار عاشق کارش بود گفت: تحمل تلخ ترین سختی ها در مسیر عشق ورزیدن برای عاشق شیرین است و برای کسی که عاشق نیست مانند اعمال شاقه است در حالی که برای عاشق شاق ترین کارها لذت بخش می‌‌‌شود .
او خاطر نشان ساخت که اگر این را بیاموزیم هر کسی می‌‌‌تواند به سهم خویش شهریار باشد و محصولات فراوانی داشته باشد که با مطالعه و تماس با آن بارغه ای از عشق به ما برسد و نه اینکه تنها علم ما زیاد شود.

وی با بیان اینکه عالمان احمق و با سوادان بیشعور زیاد داریم که از علمشان لذت نمی برند گفت: شهریار به ما نگفت از این جور عالمها باشیم بلکه او به ما می‌‌‌آموخت با شعور و عاشق باشیم و خدا نکند که ما معکوس در مسیری که او ما را به آن راهنمایی می‌‌‌کرد تحت نام و امضایش حرکت کنیم.

به گفته بهشتی شهریار مانند آب حرکت می‌‌‌کرد و اگر به سنگی می‌‌‌رسید به دنبال راهی بود که از آنها عبور کند و شکایت نمی کرد که چرا سنگ مانع ادامه مسیرش می‌‌‌شود برای همین بود که با همه نوع افراد حشر و نشر و گفتگو داشت.

او تصریح کرد :برای شهریار مهم نبود چه کسی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است بلکه موضوع برای او مهم بود زیرا که او عاشق فرهنگ ایرانی بود.

بهشتی در پایان با بیان اینکه یادشهریار هنوز زنه است و کمرنگ نشده ابراز امیدواری کرد از زندگی و نحوه سلوکش بهره گرفته شود زیرا که شرط بهره گرفتن و فهم فرهنگ ایرانی عاشق بودن است و ما با جمع آوری اطلاعات نمی توانیم فهمی از فرهنگ ایرانی داشته باشیم و تنها خودمان را گول زده ایم.

  • عدل بنیانگذار مطالعات معماری

اسکندر مختاری طالقانی استادیار دانشکده هنر و محقق میراث فرهنگی دیگر سخنران این نشست نیز با یادی از شهریار عدل و با اشاره به اینکه از وی مدارک و یادداشت های فراوانی باقی مانده که ازثروت‌های ایران به حساب می‌آید تأکید کرد این اسناد باید گردآوری و منتشر شوند.

او دکتر عدل را یک ایران دوست سختکوش و استوار دانست که یک تنه به اندازه یک مرکز ایرانی به کشور خدمت کرد.

او با بیان اینکه شهریار عدل از بنیانگذاران مطالعات معماری در ایران است تصریح کرد: عدل همواره سعی می‌کرد اطلاعات خود را به روز کرده و در جریان فعالیت‌های محققان قرار گیرد.

وی درادامه با اشاره به نخستین آشنایی اش با مرحوم عدل در بم افزود: زمانی به او پیشنهاد دادم منزل عمویش پرفسور عدل را به موزه عدل تبدیل کند و او در پاسخ به نقل از عموش گفت که نام من را بعد از 60سال از روی کوچه برداشته اند و شما این را از من می‌‌‌خواهید ؟!
مختاری تصریح کرد: البته این خانه بعد ها مرمت شد و هم اکنون در اختیار فرهنگستان هنر قرار دارد.

وی با اشاره به بازدید مرحوم عدل در مرداد ماه سال 1388 از ارگ بم و دمای 60درجه هوا گفت: از او خواستم بازدیدش را به روز دیگری موکول کند اما وی قبول نکرد و گفت در شرایطی هستیم که باید بدویم و اگر بایستیم می‌‌‌افتیم و من از او آموختم که اگر ندویم دیگر نیستیم .

  • یادنامه شهریار عدل

علیرضا انیسی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نویسنده کتاب عدل نامه دیگر سخنران این مراسم ابراز امیدواری کرد کارهاو خدمات شهریار عدل سرلوحه فعالیت های ما باشد.

او با اشاره به سابقه آشنایی اش با شهریار عدل در زمان مدیریت کاخ گلستان و دوستی و همکاری با وی در خارج از کشور افزود: مطالب زیادی از دکتر عدل آموختم و ایشان به حق تمام صفاتی را که دوستان درموردش بر شمردند دارا بود.

وی افزود :در مراسم بزرگداشت شهریار عدل که پس از فوت وی در کاخ گلستان برگزار شد پیشنهاد دادم یادنامه ای شامل مقالات علمی برای وی تهیه شود و امروز این یادنامه به چاپ رسیده است.

انیسی ابراز امیدواری کرد این یادنامه مانند تمامی یاد نامه ها سنت تقدیر و تشکر از بزرگان و پیشکسوتان و ادامه راه آنها که پژوهش و تحقیق در مورد تاریخ ایران است را به جا آورد.

وی درادامه به کتاب عدل نامه یادنامه دکتر شهریار عدل گفت: این کتاب دارای 600صفحه و دارای دو بخش فارسی شامل 10مقاله و یک یادداشت یادبود و بخش غیر فارسی شامل 10مقاله و سه یادداشت یادبود است که مضمون مقالات آن را موضوعات تاریخ، تاریخ هنر، تاریخ معماری، باستان شناسی و ... تشکیل می‌‌‌دهند.

کد خبر 414760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha