همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری جام‌جهانی فوتبال در روسیه، ولادیمیر پوتین در کاخ ریاست‌جمهوری میزبان چند رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر بوده است. بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت برای ۶۴ مسابقه این دوره در دسترس فوتبال‌دوستان سراسر دنیا قرار گرفته تا روسیه مقصد انبوه گردشگران باشد.

پوتین در جام جهانی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سي‌ان‌ان، تيم ملي فوتبال روسيه كه تا پيش از آغاز جام از كم‌اميدترين تيم‌ها بود، فراتر از انتظارها ظاهر شده و در روز دوم مرحله حذفي براي ماندن در جام‌جهاني بايد با اسپانيا بازي كند. از سوي ديگر، اين جام جايگاه ژئوپوليتيكي پوتين را هم مستحكم‌تر از گذشته كرده است. او چهارشنبه گذشته در مسكو ميزبان جان بولتن، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهوري آمريكا بود.

از آنجا كه آمريكا (با كانادا و مكزيك) هشت سال ديگر ميزبان جام‌جهاني فوتبال است، بولتن علاوه بر نهايي كردن زمان ديدار آينده پوتين و دونالد ترامپ اين پرسش را هم از رئيس‌جمهوري روسيه پرسيد كه «مايلم بدانم شما چطور براي برگزاري موفق جام‌جهاني برنامه‌ريزي كرديد.» به نظر مي‌رسد اين چيزها فراتر از تعارف‌هاي ديپلماتيك باشد و جام‌جهاني در حال بستن فصلي است كه چهار سال پيش در سوچي براي پوتين گشوده شده بود.

چند روز پس از مراسم اختتاميه المپيك زمستاني 2014 سوچي، دولت روسيه عمليات جدا كردن شبه‌جزيره كريمه را از خاك اوكراين آغاز كرد؛ اقدامي كه سرآغاز يك بحران بزرگ جهاني و البته سرازير شدن تحريم‌هاي اقتصادي بين‌المللي به سوي مسكو بود. سقوط پرواز شماره 17 هواپيمايي مالزي در شرق اوكراين بر انزواي روسيه شدت بخشيد و مداخله نظامي ارتش اين كشور در بحران سوريه و البته دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بر اين ماجراها دامن زد.

المپيك زمستاني سوچي در عين حال بر ورزش روسيه هم سايه افكند. گزارش مستقل آژانس جهاني ضددوپينگ بر دوپينگ سازمان‌يافته ورزشكاران روس در سوچي مهر تاييد زد و در نتيجه ورزشكاران اين كشور فرصت حضور و رقابت در المپيك زمستاني پيونگ‌چانگ را از دست دادند. هر چند ورزشكاران پاك روسيه مي‌توانند زير پرچم المپيك به رقابت‌هاي زمستاني 2018 بروند و براي كسب مدال رقابت كنند.

با وجود تمام اين شرايط، پوتين امروز سرگرم لذت بردن از موج بزرگ روسيه‌دوستي در سراسر دنياست. هيچ‌يك از بازي‌ها گرفتار خشونت هواداران و (بزنيم به تخته) تروريسم نشده و تصاوير فوتبال‌دوستان هنگام جشن و پايكوبي در خيابان‌هاي مسكو ديگر شهرهاي بزرگ و كوچك روسيه تصويري تازه از اين كشور به دنيا نشان داده است. در حوزه سياسي هم پوتين با ديدار با ترامپ در هلسينكي يك روز پس از بازي فينال جام‌جهاني تاج پادشاهي را بر سر مي‌گذارد.

در شرايطي كه روسيه همچنان تحت تحريم‌هاي بين‌المللي است و پوتين از ادعاهاي خود عقب‌نشيني نكرده، ديدار او با رئيس‌جمهوري آمريكا يك پيروزي بزرگ سياسي به شمار مي‌رود. جان بولتن معتقد است كسي ايده ديدار پوتين و ترامپ را «بد» نمي‌داند و رئيسان‌جمهوري روسيه و آمريكا مي‌توانند در هلسينكي به راه‌هاي سازنده براي حل مشكل‌هاي دو طرف برسند. هر چند پوتين تا همين امروز هم با برگزاري جام‌جهاني به چهره اول دنياي سياست تبديل شده است.

کد خبر 409379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha