مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین-محمد رسولی: بدون شک برای همه ما پیش آمده که در هنگام رانندگی، تلفن همراه‌مان زنگ خورده و مجبور به جواب دادن آن شده‌ایم ولی آیا به راستی از عواقب آن آگاهیم؟

این کار علاوه بر خطرهای احتمالی، امکان جریمه شدن توسط پلیس را نیز دارد که خاص برخی از کشورهاست.

در بسیاری از کشورها، استفاده از تلفن در هنگام رانندگی آزاد است و فقط به رانندگان توصیه می‌شود در هنگام صحبت از خط کم‌سرعت استفاده کرده و یا  کاملاً ایستاده و سپس صحبت کنند ولی معمولاً بشر تا زمانی که به صورت علمی یا تجربی به مساله‌ای نرسد، آن را اجرا نمی‌کند.

در مورد این مساله نیز شاهدیم که حتی در کشورهای مانند ایران که این کار کاملا ممنوع است، باز هم رانندگان به کار خود ادامه می‌دهند.

اما تحقیقات جدیدی که در دانشگاه یوتای آمریکا انجام شده، حاکی از آن است که استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی، یکی از دلایل افزایش ترافیک محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، راننده‌ای که در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کند( حتی با کمک ابزارهای بدون دست)، نوعی گیجی و سردرگمی در رفتارهایش نمایان می‌شود که باعث می‌گردد در انتخاب مسیر، سرعت مناسب و عکس‌العمل مناسب در برابر حوادث، دچار تعلل گردد.

طبق این گزارش استفاده از تلفن همراه در هر ساهت باعث کاهش 2 متر در سرعت خواهد شد که در نتیجه در هر سال باعث 20 ساعت تاخیر رسیدن به مقصد خواهد شد.

در مسیرهای پر ترافیک، این کار باعث 3 درصد افزایش در طول مسیر خواهد شد و در مسیرهای معمولی 2 درصد.( در هنگام صحبت کردن معمولا رانندگان استفاده از میانبرها  و مسیرهای اصلی را فراموش کرده و حتی ممکن است مسیر را اشتباه بروند). بطور متوسط در هر ساعت رانندگی 5 الی 10 درصد تاخیر حادث می‌شود.

این تحقیقات که به تایید آکادمی ملی علوم آمریکا نیز رسیده است، هنگامی بیشتر نمود پیدا می‌کند که رانندگان پشت‌سر این راننده را نیز در نظر بگیریم که به دلیل کاهش سرعت و سردرگمی راننده جلوی خود، دچار مشکل می‌شوند.

طبق اعلام روانشناس دانشگاه یوتا، در هنگام صحبت کردن با تلفن همراه، مغز فرد از مسایل مختلف پر شده (OverLoad) و در نتیجه برای مسایل جدید،‌می‌بایست منتظر خالی شدن بخشی از مغز گردد که این امر باعث تاخیر در واکنش به تغییر مسیرها، موانع و ... می‌گردد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 40825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز