یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به آتش بس میان دولت افغانستان و نیروهای طالبان به مناسبت عید فطر، در بیانیه‌ای اذعان داشت:

موگرینی: مردم افغانستان مستحق صلحی پایدار هستند

مردم افغاستان مستحق صلحی پایدار هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: 'آتش بس تاریخی بین دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان عیدفطر به مردم زمان فراغت از جنگی 17 ساله را داد؛ چیزی که بسیار به آن نیاز داشتند. حمایت ها از این ابتکار عمل فراگیر بوده اند: تبریک عید گفتن ها و نماز خواندن های افغان ها از هر طرف، مقام های حکومتی، سربازان و طالبان با یکدیگر، به همه تصویری از صلح ارائه داده است'.

این بیانیه می افزاید:' اتحادیه اروپا هر دو طرف را به پایبندی به تعهداتشان فرا می خواند. تصمیم اخیر اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد تمدید این آتش بس نیز گام شجاعانه دیگری در راستای ایجاد زمینه برای رایزنی های صلح است و ما از گروه طالبان می خواهیم با این رویه همسو شود. مردم افغانستان مستحق صلحی پایدار هستند'.

در 14 خرداد ماه جاری بیش از دو هزار تن از علمای افغانستان طی همایشی در شهر کابل پایتخت این کشور گردهم آمدند و ضمن صدور فتوای جمعی در نامشروع بودن جنگ جاری در افغانستان از دو طرف درگیر خواستند که به حرمت ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام کنند.

دولت دو روز بعد از در خواست علما، 27 ماه مبارک رمضان را تا پنج روز بعد از عید فطر به عنوان زمانی برای آتش بس یک طرفه خود با گروه تروریستی طالبان به استثناء القاعده و داعش و تروریست های خارجی اعلام کرد.

طالبان نیز دو روز بعد از دولت، سه روز عید فطر را به عنوان زمان آتش بس به نیروهایش ابلاغ کرد و برای نخستین بار بعد از حدود 17 سال مردم افغانستان امیدوار شدند بتوانند روزنه ای را به سوی صلح حتی برای چند روز تجربه کنند.

البته در حد فاصل روز 27 ماه رمضان تا پنجشنبه شب گزارش های متعددی از حملات طالبان علیه نیروهای دولتی در استان های مختلف منتشر شد که پر تلفات ترین آن مربوط به کشته شدن 20 نیروی ارتش در بدخشان بود.

امروز تا زمان مخابره این خبر، هیچ خبری از درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی نیست و البته نیروهای دولت افغانستان نیز در آمادگی کامل هستند.

بنا به گزارش رسانه های محلی، نماز عید فطر در همه 34 استان افغانستان اقامه شده و برخی بر این باورند که به واسطه جایگاه ویژه ای که این عید به عنوان مهمترین عید اسلامی در نزد ملت افغانستان دارد، باب آتش بس باز شده است و امید دارند که تداوم یابد.

به گزارش رسانه های خبری، رئیس جمهور افغانستان روز شنبه در سخنرانی خود خطاب به ملت، آتش‌بس حکومت افغانستان با طالبان را تا مدت نامعلومی تمدید کرد.

کد خبر 408212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha