همشهری آنلاین: طالبان اعلام کرد آتش‌بس سه روزه‌ را که به مناسبت پایان ماه رمضان از جمعه در سراسر افغانستان برقرار کرد، تمدید نخواهد کرد

طالبان با تمدید آتش بس در افغانستان مخالفت کرد

طالبان اعلام کرد قصد دارد مبارزه خود را از سر بگیرد.

به گزارش يورونيوز، این در حالی است که دولت افغانستان از تمدید ۱۰ روزه آتش بس با طالبان خبر داد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یکشنبه اعلام کرد: «آتش‌بس امشب به پایان می‌رسد و ما از فردا عملیاتمان را از سر می‌گیریم. ما هیچ قصدی برای تمدید دورۀ آتش‌بس نداریم.»

این پیام در حالی منتشر شد که نیروهای طالبان روز یکشنبه نیز همچنان به شهرهای مختلف افغانستان می‌رفتند تا در فرصت باقی مانده، عید را جشن بگیرند. به گفتۀ مسئولان طالبان، انتظار می‌رود اعضای این گروه قبل از غروب آفتاب مناطق تحت کنترل دولت را ترک کنند. حال این سوال پیش می‌آید که پس از پایان آتش‌بس در نیمه شب، چه روی خواهد داد؟

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پیش از این در روز شنبه از تمدید آتش‌بس دولتی خبر داده و از طالبان نیز خواسته بود تا دست به اقدامی مشابه بزنند. این اقدام او واکنش‌های مثبت داخلی و بین‌المللی را در پی داشت؛ از جمله اعضای شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده بودند که تمدید آتش‌بس از سوی آقای غنی، زمینۀ گفتگوهای مستقیم صلح را فراهم کند.

شورای عالی صلح همچنین رو یکشنبه با اشاره به بی‌سابقه بودن این آتش‌بس، از رهبران طالبان خواست تا با تمدید آن امکان آغاز گفتگوهای صلح با دولت مرکزی را فراهم کنند. شورای عالی صلح همچنین اعلام کرد که دفترهای ولایتی این شورا طی سه روز گذشته با نیروهای طالبان گفتگو کرده‌اند و به این ترتیب انتظار دارد که گفتگوهای صلح به زودی آغاز شود.

دولت افغانستان در جریان آتش‌بس هفتۀ گذشته ۴۶ جنگجوی طالبان را نیز آزاد کرد و دادستان این کشور اعلام کرد که چنانچه طالبان این آتش‌بس را تمدید کند، زندانیان بیشتری آزاد خواهند شد.

در دوران آتش‌بس دست‌کم سه حمله روی داد که مسئولیت اولین حمله را طالبان و دومین حمله را داعش برعهده گرفت.

آنچه هفتۀ گذشته در افغانستان روی داد، انتقاداتی را نیز علیه آقای غنی به همراه داشت.
بسیاری این اقدام اشرف غنی را که اجازه داده است نیروهای طالبان بدون هیچ کنترلی وارد شهرها بشوند، کاری خطرناک و فاقد دوراندیشی خواندند؛ از جمله امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی این کشور که این کار را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

برخی دیپماتهای غربی نیز بار دیگر دربارۀ سفر اتباع خود به مناطق مختلف افغانستان هشدار داده اند. یکی از این دیپلماتها اعلام کرد: «طالبان می‌تواند از آتش‌بس نیز به عنوان فرصتی برای حمله به خارجی‌ها استفاده کند. هیچکس نمی‌داند که چه تعداد جنگجوی طالبان در مناطق غیرنظامی پنهان شده‌اند.»

کد خبر 408307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha