جمعه ۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بعد از گفت‌وگوهایی فشرده در بروکسل سرانجام با سایر شرکای اروپایی خود بر سر سیاست پناهجویی به توافق رسید. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا از گشایش در این نشست خبر داده است.

توافق اتحادیه اروپا بر سر سیاست پناهجویی

به گزارش دويچه وله، رؤسا و رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل در ساختمان شورای اروپا توانستند بن‌بست حاصل از مخالفت‌های ایتالیا را گشوده و بر سر سیاست پناهجویی به توافق برسند.

آن‌ها روز پنج‌شنبه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) در این نشست توافق کردند که در اتحادیه اروپا مراکز محصوری برای پذیرش اولیه پناهجویان نجات‌یافته از قایق‌های دریای مدیترانه بنا شود. به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از محافل دیپلماتیک، این اردوگاه‌ها باید در کشورهایی تأسیس شود که داوطلبانه آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می‌کنند.

این پناهجویان سپس میان کشورهایی تقسیم خواهند شد که در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. هنوز روشن نیست کدام کشورها حاضر به این کار خواهند شد.

تأسیس اردوگاه‌هایی در کشورهای آفریقای شمالی با هدف کاهش تمایل پناهجویان برای ورود به اروپا از طریق دریای مدیترانه توافق دیگری است که در نشست بروکسل به دست آمده است. اگر چه که این درخواست تا کنون از سوی کشورهای مورد نظر رد شده است.

  • استقبال آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از تصمیم‌های مشترک اروپا در مسئله مهاجرت استقبال کرده و آن را "پیامی خوب" خوانده است. مرکل ابراز خوش‌بینی کرده که اتحادیه اروپا بتواند پرداختن به مسائلی مانند اصلاح سیاست پناهجویی را همچنان ادامه دهد. او در عین حال تأکید کرده که با این همه "برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مختلف کار زیادی در پیش است."

به گفته مرکل، رهبران اروپایی بر سر تقویت آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا (فرونتکس) و حمایت از افزایش امکان پذیرش پناهجویان در مراکزی در آفریقا به توافق رسیده‌اند. او گفت: «آن‌ها ارزیابی بسیار مثبتی از تصمیم ما بر سر مشارکت با آفریقا، داشته‌اند.»

  • ابهام در دعواهای داخلی آلمان

هنوز روشن نیست که توافق‌های بروکسل که بعد از ۱۲ ساعت گفت‌وگوهای فشرده به دست آمد بتواند به اختلافات آنگلا مرکل و هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان در مسئله پناهجویی فیصله دهد.

مرکل به شدت به دنبال این توافق بود تا بتواند مانع از ورود پناهجویانی که در سایر کشورهای اروپایی ثبت‌ نام کرده‌اند به آلمان شود. در غیر این صورت زهوفر در اقدامی یک‌جانبه چنین مهاجرانی را از مرزهای آلمان اخراج خواهد کرد.

  • مخالفت‌های ایتالیا

ایتالیا تا شامگاه پنج‌شنبه تهدید می‌کرد که تصمیم‌های نشست عالی بروکسل را نخواهد پذیرفت و از سایر کشورهای عضو می‌خواست تا با این کشور در این زمینه همراه شوند.

ایتالیا که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در دریای مدیترانه نخستین پایگاه ورود ده‌‌ها هزار پناهجوست، حس می‌کند که سایر کشورهای اروپایی این کشور را تنها گذاشته‌اند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید در رم که ائتلافی از راست‌گرایان "حزب لیگ" و پوپولیست‌های "جنبش پنج ستاره" است فشارها در سطح اروپا در مسئله پناهجویی بالا گرفته است. دولت نوپای ایتالیا در چند روز گذشته مانع از ورود کشتی‌های سازمان‌های امدادی حامل پناهجویان به بنادر این کشور شده است.

با این حال جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا از توافق حاصل در نشست بروکسل ابراز رضایت کرد و گفت، ایتالیا دیگر در اتحادیه اروپا تنها نیست.

کد خبر 409262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha