همشهری آنلاین: برخی کشورهای اروپا مانند ایتالیا و اتریش ترجیح می‌دهند مهاجران شمال آفریقا و پناهجویانی که از جنگ‌های داخلی می‌گریزند در اردوگاه‌هایی در لیبی استقرار داده شوند. لیبی اما حاضر به ایجاد این مراکز در خاک خود نیست.

مخالفت لیبی با ایجاد اردوگاه برای اسکان پناهجویان

به گزارش دويچه وله، خاک لیبی در حقیقت یک راه عبور یا به عبارتی ترانزیت برای مهاجران است. به ویژه برای مهاجرانی که از کشورهای آفریقای شمالی راهی اروپا می‌شوند. این کشور در عین حال "بهشت" قاچاقچیان انسان است. علیرغم این معضل، برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در آنجا اردوگاه‌هایی برای نگهداری پناهجویان ساخته شود.

این خواست در حال حاضر از سوی لیبی رد شده است. احمد معیتیق، معاون نخست وزیر لیبی در دیدار با ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا در طرابلس گفت که «کشورش آماده است تا با موضوع مهاجران مقابله کند، اما در برابر ایجاد هرگونه اردوگاه پناهندگان خواهد ایستاد.»

سالوینی از گارد ساحلی لیبی برای "کار عالی" در نجات مهاجران قدردرانی کرد. او در عین حال خواست که علاوه بر این مراکزی نیز برای نگهداری و تعیین هویت این پناهجویان ایجاد شود. وزیر کشور ایتالیا پس از بازگشت به کشور خود گفت که چنین ارودگاه‌هایی باید در جنوب لیبی، نیجریه، مالی و در چاد و سودان برپا شوند.

به گزارش وزارت کشور ایتالیا حدود ۱۱ هزار پناهجو در سال جاری از لیبی راهی ایتالیا شده‌اند. این رقمی است که تقریبا ۸۰ درصد کم‌تر از سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ است. از تابستان سال گذشته تاکنون دولت ایتالیا با شدت بیشتری با ورود این پناهجویان مقابله می‌کند. گارد ساحلی لیبی نیز که توسط اتحادیه اروپا آموزش دیده به طور فزاینده‌ای مانع از عبور مهاجران می‌شود.

دولت جدید ناسیونالیست پوپولیست ایتالیا بندرهایی را که در گذشته کشتی های حامل پناهندگان وارد آن‌ها می‌شدند، بسته و صدها نفر از سرنشینان کشتی‌های امدادرسان روزهاست که در انتظار کمک هستند.

کد خبر 409030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha