چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

الهام اسمعیلی: برای تغییر دکوراسیون یک فضا دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تغییر فصل است.

همان‌طور که می‌دانید برای تغییر چیدمان لوازم دکوراسیونی موجود در یک محیط، علاوه بر انگیزه‌هایی از جمله زیبایی‌شناسی و تنوع‌طلبی، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آنها فصل است.

در هر فصلی با توجه به شرایط آب و هوایی، نیازهای افراد و حتی نحوه زندگی‌شان نیز تغییر می‌کند. از طرف دیگر، در بعضی فصول سال برای مطبوع نگه داشتن دمای محیط و در نتیجه آسایش اهالی خانه، لاجرم باید از منابع گرمازا یا سرمازا استفاده کرد که کاربرد همین لوازم، خود می‌تواند عامل مهمی در تغییر چیدمان دکوراسیونی فضا باشد.

البته برای گرم کردن فضای داخل خانه 2 نوع منبع متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد که انواع غیرمتمرکز آنها مانند رادیاتورها، در تغییر چیدمان لوازم محیط نقش عمده‌ای ندارند و بیشتر در اتاق‌های خواب - به‌خصوص مربوط به بچه‌های کوچک؛ آن هم به جهت رعایت نکات ایمنی - سبب ایجاد تغییرات کوچکی مانند جابه‌جایی تختخواب می‌شود؛ در حالی که انواع متمرکز شامل بخاری و شومینه و در رأس آنها شومینه، عوامل اصلی تغییرات عمده‌ای در محیط هستند. در واقع، شومینه در اغلب آپارتمان‌های امروزی منبع گرمازای کمکی محسوب می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه سرمای زمستانی آغاز شده و در بعضی روزها منابع گرمازای غیرمتمرکز برای گرم کردن فضا کفایت نمی‌کنند، کاربرد تلفیقی این دو منبع (متمرکز و غیرمتمرکز) از این پس بیشتر خواهد شد. در این میان، متداول‌ترین روش‌های تلفیقی، به‌کارگیری سیستم رادیاتور در کلیه فضاهای خانه و کاربرد شومینه در اتاق نشیمن یا پذیرایی است که با توجه به روشن بودن رادیاتورها یا منابع غیرمتمرکزی مانند آن، زمان راه‌اندازی این منبع متمرکز (شومینه) و در نتیجه، ایجاد تغییرات چیدمانی متعاقب آن، فرا رسیده است.

ایمنی و زیبایی
البته در ساختمان‌هایی که شومینه وجود ندارد یا شومینه موجود در قسمت‌های سرد و مورد نیاز خانه ساخته نشده است، معمولا بخاری این نقش را ایفا می‌کند که اگرچه آن هم سبب ایجاد تغییراتی در نحوه چیدمان لوازم می‌شود ولی بیشتر آنها جنبه ایمنی دارد؛ به این معنا که در صورت کاربرد بخاری - آن هم از نوع زمینی در فضای خانه - لوازم باید با فاصله حدود یک متری از بخاری چیده شوند تا حرارت حاصل از آن به لوازم آسیب نرساند.

در ضمن، ظاهر اغلب بخاری‌های معمولی نیز به صورتی نیست که مرکز توجه بوده و در نتیجه چیدمان به سمت آن انجام گیرد؛ در حالی که هم ظاهر اغلب شومینه‌ها چنین خصوصیتی را دارد و اساسا شومینه عنصری دکوراسیونی و کاربردی در ساختمان به حساب می‌آید و هم ساختارش به گونه‌ای نیست که این قبیل نگرانی‌های امنیتی را به همراه داشته باشد.

در نتیجه آن را به عنوان منبع کمکی برای استفاده از گرمای حاصل از آتش و لذت بردن از ظاهر زیبای این آتشدان روشن می‌کنند. تصور کنید پس از پشت سر گذاشتن یک روز سرد و پر از کار و فعالیت، به خانه برگشته و روی مبلی راحت در مقابل شومینه بنشینید و همزمان با قطار کردن رقص شعله‌های آتش به مصاحبت با دیگر اهالی خانه بپردازید. چه لذت وصف‌ناشدنی‌ای خواهد داشت؟!

این از جمله مزایای منابع گرمازای متمرکز - به‌خصوص شومینه– است که در قدیم این نقش را کرسی ایفا می‌کرد. از طرف دیگر، این روزها کارخانه‌های تولید بخاری نیز دست به ابتکاراتی زده‌اند و بخاری‌هایی زیبا و فانتزی‌ با ظاهری شبیه به شومینه تولید کرده‌اند که می‌‌توانند مرکز توجه تغییرات چیدمانی شوند.

بنابراین اگر به جای شومینه در خانه‌تان بخاری‌ای با ترکیب متفاوت و زیبا قرار دارد، چیدمان‌های پیشنهادی زیر برای محیط مورد نظر شما نیز می‌توانند کاربردی باشند. پس حالا که در این اولین روزهای زمستانی، سرمای هوا به حدی رسیده است که کم‌کم باید شومینه را روشن کنید، اگر تغییری در چیدمان لوازم محیط ایجاد نکرده‌اید، این فرصت را غنیمت شمرده و همزمان با ایجاد تنوع در محیط خانه، از گرمای حاصل از آن نیز بهره‌مند شوید. در زیر پیشنهادهای مختلفی در قالب پلان چیدمان و با هدف بهره‌مندی هر چه بیشتر از گرما و همچنین نمای زیبای شعله‌های آتش ارائه شده است.

در چند شماره پیش با مفهوم پلان خام و چیدمان و همچنین نحوه ترسیم پلان از فضای مورد نظرتان آشنا شدید؛ بنابراین اکنون شما می‌توانید با توجه به شرایط فضای مورد نظر یعنی وسعت، محل قرارگیری شومینه و همچنین فرم و تعداد لوازم دکوراسیونی، مناسب‌ترین را انتخاب کرده و پس از رسم پلان چیدمان مورد نظر، اقدام به اجرای تغییراتی اساسی و اصولی کنید.

شومینه در مرکز
البته آنچه در همه  انواع چیدمان‌ها با وجود شومینه در محیط، مشترک است، در مرکزیت قرار دادن این منبع گرمازاست؛ به این ترتیب که همه مبل‌ها و صندلی‌ها و دیگر لوازم مربوطه یا حتی بخشی از آنها در جهت این مرکز چیده می‌شوند. این طریقه چیدمان را یکسویه می‌نامند؛ یعنی لوازم دکوراسیونی به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که حلقه‌ای ناتمام را پدید آورده و نقطه مکمل این حلقه، همان شومینه است.

البته برای ایجاد چیدمان یکسویه روش‌های متعددی وجود دارد که همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، به نوع و تعداد مبلمان، شرایط محیط و موقعیت قرارگیری شومینه در فضا بستگی دارد و در زیر به نمونه‌هایی از آنها خواهیم پرداخت:

تصویر 1:
در این تصویر شما قبل و بعد پلان چیدمان فضایی را ملاحظه می‌کنید که فرمی مستطیل شبیه به مربع داشته و شومینه روی یکی از اضلاع بزرگ‌تر آن مابین 2 پنجره واقع شده است. در ضمن، لوازم دکوراسیونی این محیط شامل یک کاناپه 2نفره و 3 مبل تکی و یک میز پذیرایی است که پلان قبل چیدمان این لوازم را در دیگر ایام سال نشان می‌دهد ولی در پلان بعد، کاناپه به همراه میز مستطیل آن در مقابل شومینه قرار گرفته و 2 مبل نیز طرفین آن چیده شده‌اند. در این چیدمان برای مبل تکی سومی جایی در نظر گرفته نشده بنابراین از فضا خارج شده است. به این ترتیب حلقه کامل می‌شود.

تصویر 1

تصویر2:
در این تصویر نیز شومینه روی یکی از اضلاع این فضای مستطیل شبیه به مربع قرار گرفته و لوازم دکوراسیونی آن را یک کاناپه 3نفره، 2 مبل تکی و یک مبل و چهارپایه همراه با آن و تعدادی میز بزرگ و کوچک تشکیل می‌دهند که در پلان قبل با وجود اینکه در اطراف شومینه چیده شده‌اند ولی برای بهره‌مندی مستقیم از گرمای شومینه چندان کاربردی نیست بنابراین در پلان بعد شما مانند نمونه قبلی چیدمانی حلقه‌ای را در فاصله نزدیکی با شومینه ملاحظه می‌کنید، با این تفاوت که در این چیدمان برای مبل تکی راحتی و چهارپایه مقابل آن نیز جایی در گوشه اتاق در نظر گرفته شده است.

تصویر 2

تصویر3:
در ساخت بسیاری از خانه‌ها شومینه را در کنج قرار می‌دهند. 2 پلان قبل و بعد این تصویر نیز نمونه‌ای از این فضاهاست که در آنها چیدمانی از یک کاناپه 3نفره، یک کاناپه 2نفره و یک مبل تکی چوبی انجام شده است. البته در پلان قبل که مربوط به فصول گرم سال و بدون درنظرگرفتن نقش کاربردی شومینه است، لوازم به صورت پراکنده چیده شده‌اند؛ در حالی که در پلان بعد، چیدمان به طور کلی تغییر یافته و کاناپه 3نفره درست در مقابل شومینه و کاناپه 2نفره و صندلی تکی چوبی در دو طرف آن قرار گرفته‌اند.

تصویر 3

تصویر4:
وقتی فضا به صورت مستطیل است و شومینه در یکی از 2 طول این مستطیل واقع شده باشد، قدرت مانور و همچنین امکان ایجاد فاصله بین لوازم، بیشتر است. در پلان قبل تنها یک کاناپه 2نفره در کنار شومینه قرار گرفته و دیگر لوازم شامل کاناپه 3نفره و 2 صندلی هر کدام در کنار یکی از اضلاع دیگر واقع شده‌اند؛ در حالی که با هدف چیدمان یکسویه، کاناپه مانند موارد قبل در مقابل شومینه قرار گرفته و 2 صندلی در طرفین آن قسمت‌های خالی فضا نیز با کنسول، میز و صندلی و کاناپه کوچک‌تر و همچنین پیانو پر شده است.

تصویر 4

تصویر5:
2 پلان موجود در این تصویر، چیدمان قبل و بعد فضایی را نشان می‌دهد که شومینه روی عرض آن قرار گرفته و 2 کاناپه 2 نفره و 2 مبل تکی که پیش از این به صورت بازتر چیده شده بودند، بر اساس چیدمان یکسویه محدودتر شده و حلقه‌ای را با شومینه تشکیل داده‌اند.

تصویر 5

نکته: در پلان‌های فوق، تنها نمونه‌هایی از چیدمان‌های یکسویه با لوازم دکوراسیونی مختلف ارائه شد ولی این شما هستید که با الهام از چیدمان و همچنین وسعت فضای موجود و از همه مهم‌تر رعایت اصول چیدمانی - یعنی در نظر گرفتن راه‌های عبوری و بدون مانع، فواصل استاندارد و مناسب میان لوازم - بهترین را انتخاب کنید.

کد خبر 40814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز