همشهری آنلاین: مسجد 'نیوجیه' قدیمی‌ترین مسجد پکن است که در آن مزار دو تن از مشاهیر ایرانی به نام‌های قزوینی و بخارایی قرار دارد، مشاهیری که هر روز قبل از افطار یکی از محورهای سخنرانی امام جماعت مسجد هستند.

مسجد نیوجیه چین

به گزارش ایرنا، مسلمانان چین به ماه مبارک رمضان به عنوان مهمترین ماه برای برگزاری مراسم عبادی و دینی نگاه می‌کنند و برای این ماه در مساجد برنامه‌ریزی‌های خاصی تدارک دیده شده است.

در کنار هزاران مسجدی که برای ماه رمضان برای روزه داران برنامه‌های مفصلی تدارک دیده‌اند باید نگاه ویژه‌ای به مسجد "نیوجیه"؛ باشکوه‌ترین و تاریخی‌ترین مسجد چین که در سال 996 میلادی در پکن احداث شده است داشت.

این مسجد یکی از نمادهای مهم وحدت در چین محسوب می‌شود و برای مسلمانان سراسر کشور محلی مقدس به حساب می‌آید و در مراسم مختلف همواره پذیرای مسلمانان است و در ایام رمضان از روزه داران پذیرایی می‌کند و در عید سعید فطر نماز باشکوهی در آن برپا می‌شود.

بر اساس سنت‌های دیرینه، مسلمانان در ماه رمضان در این مسجد گرد هم می‌آیند و قبل از اذان مغرب هندوانه، خرما و کشمکش و برخی از مواد غذایی محلی روی میزها قرار داده می‌شود .

در این میان روحانی و امام جماعت مسجد برای مردم دقایقی سخنرانی می‌کند و آداب و رسوم ماه رمضان را برای آنها تشریح می‌کند و به دنبال آن با برگزاری اذان روزه داران با مواد غذایی یاد شده افطار می‌کنند.

به دنبال این مراسم کوتاه و پس از افطار مقدماتی، روزه داران نماز را بجا می‌آورند و به دنبال آن به حیاط پشتی مسجد می‌روند تا ضیافت شام را برگزار کنند و در آنجا به صورت مفصل از آنها پذیرایی می‌شود.

مسجد نیوجیه سالیان متمادی است که مقبره دو اندیشمند، محقق و مبلغ اسلامی را با نام‌های 'احمد برطانی بخارایی' و 'عمادالدین قزوینی' در خود جای داده است این دو قبر به این مسجد شکوه بیشتری بخشیده است امامان جماعت این مسجد در سخنرانی‌های خود همیشه یاد و خاطره این دو دانشمند ایرانی را گرامی می‌دارند.

نوشته سنگ‌های قدیمی روی مقبره این دو تن، به دلیل گذر زمان ناخوانا شده‌اند و نمی‌توان نوشته‌های روی آن را که احتمالا به زبان عربی است، متوجه شد ولی در کنار این مقبره‌ها تابلویی نصب شده که اطلاعات آن نشان می‌دهد، این دو عالم دینی که امام جماعت مسجد نیوجیه بوده‌اند در سال 1270 به این مسجد آمده‌اند یکی در سال 1280 و دیگری در سال 1283 دار فانی را وداع گفته‌اند.

در واقع امامان و روحانیان در جریان سخنرانی‌های خود همواره از این افراد با نیکی یاد می‌کنند و با این مضمون که به ساخت مسجد از لحاظ معنوی و مادی کمک کرده‌اند.

برای مردم مسلمان در سراسر چین رمضان مبارک‌ترین ماه سال به حساب می‌آید و مسلمانان این کشور ضمن برگزاری عبادات و فعالیت‌های مذهبی خود، از مسجد به عنوان اصلی‌ترین کانون این فعالیت‌ها و گردهمایی‌ها بهره می‌گیرند.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی در زندگی مسلمانان چین مشاهده می‌شود و آنان چه قبل از شروع این ماه و چه در طول ماه مبارک رمضان، آیین‌های خاصی برای خود دارند.

در سراسر مناطق چین از پکن گرفته تا مناطق دور دست از جمله استان‌های شمالی، شمال غربی و نواحی جنوبی، مسلمانان در این ماه نماز خود را در کنار دیگر فعالیت‌های مذهبی در مساجد برگزار می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون نفری چین مسلمان هستند که در نقاط مختلف این کشور پهناور پراکنده هستند. بر اساس آمارهای غیر رسمی، تعداد مسلمانان کشور چین تا 50 میلیون نیز اعلام شده است.
یکی از رسم های مسلمانان چین در این ماه پرفضیلت حضور در مساجد و دادن نذورات و به جای آوردن نماز در این اماکن مقدس است.

70 درصد مسلمانان چین در مناطق خودمختار «سین کیانگ»، «گان سو» و «نینگ شیا» در غرب کشور زندگی می‌کنند و 30 درصد بقیه در دیگر استان‌ها و شهرهای کشور ساکن هستند.

کد خبر 407204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha