شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنج عروسک تولید پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

تجسمی

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی کانون، در این نمایشگاه مجموعه‌ای از عروسک‌های نفیس و قدیمی ثبت ملی که سفیران صلح سیار در کشورهای دیگر هستند، به نمایش گذاشته شده است.

«باران خواه»، «تَکَم ۱ و ۲»، «مبارک» و «عمو نوروز» عنوان عروسک‌های کانون هستند که در این نمایشگاه به تماشای عموم در آمده است.

«باران‌خواه» از نمونه‌های بومی و آیینی عروسک باران‌خواه است که از سه قاشق چوبی، مقداری پارچه برای دامن، روسری و شال عروسک، ربان در پنج رنگ، گل‌های تزیینی برش خورده، پولک، لوازم تزیینی و چسب تشکیل شده است.

عروسک‌های آیینی «تَکَم ۱ و ۲» نیز از جمله عروسک‌های نمایشی چوبی به معنی «بز نر» است. این بز قوی هیکل در رأس گله حرکت می‌کند. بز در تاریخ خاورمیانه و ایران زمین، نماد برکت، باروری و قدرت است.

«مبارک» نیز از دیگر عروسک‌های خیمه‌ شب‌بازی طرح «احیای عروسک‌های بومی و محلی ایران» در کانون است که در معرض دید تماشاگران قرار دارد.

عروسک «عمو نوروز» نیز به عنوان یکی دیگر از نمادهای نوروز باستانی سرزمین کهن ایران از سوی کانون در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

موزه کودک کانون ۱۹ عنوان عروسک‌ را به این نمایشگاه معرفی کرده بود که از این میان پنج عروسک در معرض دید قرار گرفته است.

در این نمایشگاه علاوه بر عروسک‌های تولید کانون، عروسک‌هایی از سوی دانشگاه تهران، موزه سینما و بنیاد فرهنگی هنری رودکی در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

نمایشگاه «عروسک در گذر زمان» به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی، سوم خرداد در موزه برج آزادی کار خود را آغاز کرده و تا ۱۰ خردادماه ادامه دارد.

کد خبر 406486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha