چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه گروهی خط نقاشی «خط و معنا» به مناسبت ایام رمضان در گالری ایده افتتاح می‌شود.

تجسمی

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی گالری ایده، نمایشگاه گروهی خط نقاشی «خط و معنا» به مناسبت ماه رمضان، با مجموعه‌ای از آثار جمعی از هنرمندان این عرصه با موضوع اسما خداوند روز جمعه، چهارم خرداد در گالری ایده افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه که به همت موسسه فرهنگی هنری ایده برگزار شده با کیوریتوری اهورا محمدی آثار هنرمندانی مانند محسن دائی‌نبی، مهرداد شوقی، حسین نوروزی، مهدی محمدی، علیرضا جوادی، خلیل کوئیکی، محسن کرمی، رایکا میلانیان و ساناز البرزی در معرض دید علاقمندان به هنر خط نقاشی قرار خواهد گرفت.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

«خوشنویسی هنری است تنیده در نوشتار و حروف. زمانی خوشنویس آیات قرآن، اشعار و سخن بزرگان را بر صفحات کتاب تک نسخه‌ای در کنار نقاش و تذهیب کار می‌نگاشت تا بر ارزش آن کلمات صد چندان بیفزاید.

خوشنویس کلمات را به زیباترین شکل می‌نوشت تا ماندگار شود. اما در دوران به اصطلاح مدرن، سنت و مدرنیته در تقابل با هم قرار گرفتند. هنر سنتی قاعده‌گرا بود و تغییر ساختارشکنانه را بر نمی‌تافت و هنر مدرن خط را به عنوان یک عنصر بصری می‌نگریست و می‌شکست قاعده‌ها را ... .

خط  و خوشنویسی البته در سیاه مشق‌ها خود را از معنا و خوانایی جدا کرده بود و زیبایی بصری جایگزین شد، ولی حتی در سیاه مشق هم قاعده‌ها رعایت می‌شد. اما خط و معنای مدرن می‌خواست قالب را بشکند و این در تناقص با سنت بود ... . شکستن آغاز تغییر بود، ولی هر شکستنی زیبا نیست و چینش جدید تفکر نو می‌طلبید.

خط و معنا با نگاه نو بهانه این نمایشگاه است. هر چند این راه بیش از ۵ دهه است که آغاز شده و آنان که تفکر نو را درک کرده‌اند، ماندگارند. »

نمایشگاه «خط و معنا» از روز جمعه، چهارم خرداد ۱۳۹۷ تا پنجشنبه ۱۰ خرداد در محل گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ میزبان علاقمندان به آثار هنری است.

کد خبر 406299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha