دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی۲۶ اردیبهشت در موزه فرش ایران، فرش میرزا کوچک جنگلی با قدمت ۱۱۰ سال رونمایی می‌شود.

تجسمی

به گزارش ایسنا، به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و در موزه فرش ایران، از فرشی با قدمت حدود ۱۱۰ سال مزین به تصویر میرزا کوچک جنگلی رونمایی می‌شود.

این فرش که تخمین زده می‌شود بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۰۰ خورشیدی و در زمان حیات میرزا کوچک، رهبر جنبش جنگل در گیلان(۱۲۹۷ تا ۱۳۰۰) بافته شده باشد، منقش به تصویر میرزا کوچک جنگلی و در قابی از شعر به خط نستعلیق مزین است.

بافنده این فرش فردی بنام «ملا محمود مدیحی» از مدیحه‌سرایان و فرشبافان کاشان بوده و اشعاری را که خود در وصف این آزادیخواه سروده است، دور تا دور این فرش بافته است. ابعاد این فرش، ۲ ٫ ۲۰ در ۱ ٫ ۳۰ سانتی‌متر است و هم‌اکنون متعلق به یک ایرانی مقیم استرالیا بنام کرکی است.

در مراسم رونمایی این فرش نفیس که به همت سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری تهران و موزه فرش ایران برگزار می‌شود. دکتر «توفیق هاشم‌پور سبحانی» استاد ادبیات، اشعار بافته فرش را قرائت خواهد کرد و دکتر «سروش اکبرزاده»، دبیر اجرایی سلسله همایش‌های نهضت جنگل در رشت، پیرامون اهداف و آرمان‌های این جنبش مردمی به رهبری میرزا کوچک جنگلی سخنرانی می‌کند.

یک مجموعه دار خصوصی گیلانی قرار است این فرش نفیس را خریداری و به گیلان باز گردان .

آئین رونمایی از این فرش نفیس روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۴ در موزه فرش ایران(تهران، ضلع شمالی پارک لاله)برگزار می‌شود.

کد خبر 405423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha