همشهری آنلاین: مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی با اشاره به شایعات اخیر درباره رابطه مالی پزشکان و جراحان با شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: اینکه گفته می‌شود، این سیستم دچار اختلال است، صحیح نیست، البته نمی‌توان تخلفات احتمالی در بخش خصوصی را انکار کرد.

مدیرکل تجهیزات پزشکی

به گزارش وبدا، دكتر مسائلي افزود: اما این، به آن معنا نیست که این تخلفات جامعیت دارد یا اینکه تمام پزشکان و جراحان کشور با شرکت‌های تجهیزات پزشکی رابطه مالی دارند.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی گفت: افرادی که در این خصوص شکایتی دارند، می‌توانند شکایات خود را در سامانه 190 به ثبت برسانند، تا توسط مراجع ذی ربط پیگیری شود.

وي تصریح کرد: اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز نسبت به این فرآیند از مرحله تولید تجهیزات پزشکی در داخل کشور یا واردات آن توسط شرکت‌های واردکننده، نظارت جامعی دارد، بنابراین تامین تجهیزات و ملزومات بیمارستان‌ها، از مبدا تولید تا مصرف تحت نظارت و کنترل است و نمی‌توان تخلفات احتمالی در این زمینه، را به تمامی پزشکان، جراحان یا شرکت‌های تجهیزات پزشکی کشور تعمیم داد، چرا که اصل کار فرآیندی روشن، دقیق و قابل ارزیابی و رهگیری است.

وی درخصوص حیطه مداخلات پزشکان در فرآیند تامین تجهیزات و ملزومات بیمارستانی و جراحی توضیح داد: پزشکان و جراحان، می‌توانند برابر با نوع و ضرورت انجام عمل جراحی، اندازه، سایز و نوع تجهیزات مورد نیازشان را مشخص و اعلام کنند.

دکتر مسائلی افزود: تامین تجهیزات مصرفی بیمارستان‌‌ها در فهرستی توسط وزارت بهداشت در سامانه www.imed.ir منتشر می‌شود و مراکز درمانی برآن اساس اقدام به خرید تجهیزات پزشکی می‌کنند و بعداز این مرحله، کمیته تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند و تامین دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها تحت نظر آن کمیته است، بنابراین نمی ‌وان گفت، تامین تجهیزات و ملزومات بیمارستان‌ها، با رای و نظر یک نفر به انجام می‌رسد و آن فرد ذی نفع خواهد بود و پورسانت دریافت می‌کند، که این مساله صحیح نیست.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه نظارت‌های دقیق بر فرآیند تامین و تهیه تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها، بعداز طرح تحول سلامت به شکل نظام یافته‌تر پیگیری شد، گفت: بعداز طرح تحول سلامت، سیستم پایش، نظارت، کنترل و رهگیری تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی استقرار یافته و به صورت جامع عملیاتی شده است.

وی گفت: بعداز طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مکلف شدند که بیماری را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان‌ها ارجاع ندهند، بنابراین تمام فرآیند درمان در داخل بیمارستان انجام می‌شود و امکان رابطه مالی بین پزشکان و شرکت‌های تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

وي با بیان اینکه بعداز طرح تحول سلامت، سیستم پایش، نظارت، کنترل و رهگیری تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها استقرار یافته است، بر کنترل دقیق فرآیند تامین تجهیزات پزشکی بیمارستانی تاکید کرد و گفت: کمیته تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها در زمینه تامین تجهیزات پزشکی تصمیم گیری می‌کنند و تامین دارو و تجیهزات پزشکی در بیمارستان‌ها تحت نظر این کمیته است، بنابراین نمی‌توان گفت، تامین تجهیزات و ملزومات بیمارستان‌ها، با رای و نظر یک نفر به انجام می‌رسد و آن فرد ذی نفع خواهد بود.

مسائلی درخصوص فرآیند تهیه و تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی و جراحی برای بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی گفت: تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی، بعداز طرح تحول سلامت، نسبت به گذشته، تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است، چراکه این تجهیزات از مبدا تولید در داخل یا خارج کشور، تا مصرف در بیمارستان‌ها کاملا تحت کنترل است.

وی با اشاره به اینکه فرآیند کنترل تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها، شامل قیمت و کیفیت کالا هم می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین پرداخت بیمه‌ها براساس قیمت‌هایی است که توسط کمیسیون قیمت گذاری تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تعیین می‌شود و بعد از تعیین آن، بیمه‌ها در همان سقف، مجاز به پرداخت هستند و مراکز درمانی هم در این چارچوب عمل می‌کنند.

کد خبر 405653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha