همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: به شرکت‌های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است و قیمت دارو هم بر اساس همین ارز تعیین شده و یارانه دارو به بیمه‌ها منتقل می‌شود تا مردم در این مورد تحت فشار قرار نگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در جلسه پرسش و پاسخ نشست خبری هفتگی با بیان این که بیماری‌های قلبی و عروقی، ایسکمی و سکته‌های مغزی و پرفشاری و حوادث ترافیکی عوامل اصلی مرگ و میر در کشور به شمار می‌روند، اظهار داشت: آلزایمر، دیابت، بیماری‌های انسداد مزمن تنفسی، بیماری‌های مزمن کلیه، سایر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان معده، تولد پیش از موعد و کم وزنی و عفونت ریه و نارسایی مادر زادی از عوامل دیگر مرگ و میر در کشور هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص موضوع استفاده از آردهای سبوس دار برای دام که گفته می‌شود برخی از نانوایی‌ها از آن استفاده می‌کنند، گفت: استفاده از آرد سبوس دار در تولید نان به توصیه وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما در مواردی به آردهایی که به نانوانی‌ها عرضه می‌شود، سبوس جداگانه ای اضافه می‌شود که همین مورد ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.نانوایی‌ها ملزم به استفاده از آرد سبوس‌دار هستند و در این راستا با هرگونه تخلفی در رابطه با استفاده غیر مجاز از سبوس برخورد می‌شود. همچنین سبوس دامی تنها به مصرف دامی رسیده و کاربرد دیگری ندارد.

دکتر حریرچی در خصوص جمع آوری کمک‌های نقدی از سوی افراد مشهور و مورد علاقه مردم برای بیماران خاص در فضای مجازی بیان داشت: در تمام جهان، افراد مشهور اقدام به جمع آوری منابع مالی و کمک‌های غیر نقدی می‌کنند و تخلفی از سوی این افراد دیده نشده و شاید در موارد نادری تخلفاتی از سوی افراد درجه دو و سه این سلبریتی‌ها مشاهده می‌شود، اما این مساله فقط باید از طریق مراجع قضایی و قانونی بررسی شود. باید توجه کرد که بررسی تمام مسائل بر عهده وزارت بهداشت نیست.

وی پیرامون ارایه گواهی فوت و گزارش علت مرگ گفت: در گذشته علت فوت در برخی از مرگ‌ها، به اشتباه ایست قلبی و تنفسی بیان می‌شد، اما در حال حاضر صدور گواهی فوت براساس گواهی فوت (Best Certificate) تعریف و تدوین شده است و ما در این زمینه مشکلی نداریم.

دکتر حریرچی در ادامه در مورد افزایش ابتلا به دیابت در کشور در ۱۲ سال گذشته تصریح کرد: بخشی از تغییرات ایجاد شده در میزان ابتلا به دیابت مربوط به افزایش سن بوده و تغییر سبک زندگی، افزایش پرخوری و کم تحرکی و مصرف غذای چرب افزایش ابتلا به این بیماری را به دنبال داشته است.

وی در مورد معوقات تجهیزات پزشکی، اوراق و اصلاح قیمت تجهیزات پزشکی، ابراز داشت: به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی بیمه‌ها، معوقات قابل توجهی برای دارو، تجهیزات پزشکی و حتی کارانه کارکنان ایجاد شده است و در حال حاضر کارانه‌ها با تاخیر بیش از ۶ ماه پرداخت می‌شود.

دکتر حریرچی در خصوص اوراق پرداختی به برخی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی، افزود: در حال حاضر یکی از روش‌های تامین مالی اقتصاد کشور، پرداخت اوراق است. البته همه کشورها علاقمند هستند که به صورت نقدی فعالیت‌های اقتصادی داشته باشند، اما با توجه به مصوبات، اجبارات و روش‌های نوین اقتصادی، استفاده از اوراق یکی از روش‌های متداول اقتصاد کشور است و سررسید آنها دو سال بعد خواهد بود و سود سالانه به آنها نیز پرداخت می‌شود. برخی از اوراق نیز بدون نام بوده و یا با نام هستند و می‌توانند در هر زمان آن را به فروش رسانند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: در حالی که تولید کنندگان به افزایش قیمت تمایل دارند و مصرف کنندگان کاهش قیمت را تقاضا می‌کنند، ما باید تعادل در قیمت را حفظ کنیم و نوسانات ایجاد شده را مورد بررسی قرار دهیم. تاکید ما بر این است که همه ارائه کنندگان مکلف هستند طبق قانون از قیمت‌های اعلام شده تبعیت کنند و مردم چنانچه تخلفی در قیمت تجهیزات یا کمبود آنها مشاهده کردند، علاوه بر اعلام شکایت به سامانه ۱۹۰، به سازمان تعزیرات حکومتی هم، اعلام کنند.

دکتر حریرچی درخصوص مرگ های ناگهانی نیز گفت: مرگ ناگهانی یکی از عوامل قابل توجه در آمار مرگ و میر بوده است. ممکن است فردی که به ظاهر سالم بوده، به طور ناگهانی فوت کند. این وضعیت بیشتر در جوانان دیده می شود و شایع ترین علت آن بیماری‌های قلبی است. برخی از سکته‌های قلبی ، باعث بسته شدن عروق شده و مانع خون رسانی به عضله قلب خون می‌شوند و بدین ترتیب سکته قلبی بروز می‌کند. چنانچه سکته قلبی وسیع باشد، منجر به مرگ می‌شود، اما این نوع مرگ را مرگ ناگهانی نمی‌نامند و اگر جریانات الکتریکی در قلب دچار اختلال شود و یا پارگی آئورت صورت گیرد، فرد دچار مرگ ناگهانی می‌شود.

وی افزود: با دستور معاون اول رییس جمهور در حال پیگیری تدوین آیین نامه نصب دستگاه AED(دستگاه شوک قلب) در اماکن عمومی از جمله ادارات، ورزشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ هستیم، چرا که ثابت شده نصب این دستگاه در این اماکن می‌تواند از بروز مرگ‌های ناگهانی جلوگیری کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تولیدکنندگان دارو و شرکت های دارویی باید مابه التفاوت نرخ ارز را از کجا تامین کنند، گفت: در حال حاضر به شرکت‌های دارویی ارز 4200 تومانی داده شده است و قیمت دارو هم بر اساس همین ارز تعیین شده و یارانه دارو به بیمه‌ها منتقل می‌شود تا مردم در این مورد تحت فشار قرار نگیرند.

وی با بیان این که ابتدا قرار بود ارز 3800 تومانی به شرکت های دارویی ارائه و بعد مابه التفاوت به آنان پرداخت شود، افزود: در حال حاضر به این شرکت‌ها ارز 4200 تومانی داده شده و یارانه به بیمه منتقل می شود و کل افزایش قیمت دارو با تمام تغییرات ارز کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

دکتر حریرچی به برخی مطالب مطرح شده از سوی وارد کنندگان دارو مبنی بر اینکه شاید به عنوان مثال تا یک سال دیگر به آنها ارز با این قیمت داده نشود، اشاره کرد و گفت: این مطالب درست نیست. نمی‌توان به دولت اعتماد نداشت اما با آن کار کرد. باید بین واردکنندگان و تامین کنندگان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با دولت وفاق و یکدلی وجود داشته باشد. ضمن اینکه بر اساس اعلام دولت تا پایان امسال، نوسانات نرخ ارز به کمتر از چند درصد خواهد رسید.

کد خبر 406723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha