مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا طرح خود را برای پرتاب هلی‌کوپتری خودران با وزن کمتر از دو کیلوگرم به سوی مریخ،‌رونمایی کرد، هلیکوپتری که قرار است به همراه یک مریخ‌نورد در سال ۲۰۲۰ راهی مریخ شود.

هلی‌کوپتر

براساس گزارش فيوچريزم، در اين عمليات آزمايشي هليكوپتر كوچك ناسا اولين پهپادي خواهد بود كه در ميان اتمسفر مريخ به پرواز درخواهد آمد. براي طراحي نقليه‌اي پرنده كه بتواند واقعا در سياره‌اي ديگر به پرواز درآيد،‌ دانشمندان ناسا با چندين چالش مواجه بودند، براي مثال اتمسفر ضعيف سياره سرخ و تاخير ارتباطاتي ميان زمين و مريخ‌نورد.

درصورتي كه اين هلي‌كوپتر با سرعت نور حركت كند، ارسال دستورات از زمين به آن چندين دقيقه طول خواهد كشيد، از اين رو اين كاوشگر پرنده بايد دست‌كم تاحدي نيمه‌خودكار باشد تا بتواند اولين تصاوير با زاويه ديد پرندگان را از سياره مريخ براي دانشمندان و ديگر مريخ‌نوردان حاضر در سطح سياره ارسال كند.

علاوه براين،‌اتمسفر مريخ بسيار رقيق است و فشار هوا در سطح سياره كمتر از فشار هوا در بالاترين ارتفاع پرواز هلي‌كوپتر در حين پرواز برفراز زمين است. از اين رو براي بلند شدن از سطح سياره،‌اين روبات پرنده كوچك بايد پره‌هايش را 10 برابر سريعتر به حركت درآورد، يعني با سرعتي برابر 3000 بار در دقيقه، تا بتواند علاوه بر خود،‌محموله متشكل از باتري‌ها و ديگر تجهزيات سبك‌وزني كه به همراه دارد را به هوا بلند كند.

زماني كه اين مريخ‌نورد در فوريه سال 2021 به مريخ برسد، به دنبال منطقه‌اي مناسب براي فرود خواهد گشت و همچنين سطح سياره را براي يافتن نشانه‌هايي از حيات يا خطرهايي كه ممكن است فضانوردان آينده را تهديد كند جستجو خواهد كرد. اين روبات پرنده همچنين به مطالعات درجريان مريخ‌شناسي كه توسط مريخ‌نوردان در جريانند كمك خواهد كرد.

زماني كه اين روبات پرنده به مريخ برسد،‌چندين پرواز آزمايشي انجام خواهد داد كه اولين آن تنها 30 ثانيه خواهد بود. پس از انجام اين پروازها، ماموريت اصلي خود را در ابعادي وسيع‌تر آغاز خواهد كرد.

کد خبر 405288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha