چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند برای نخستین بار یک دریاچه آب مایع به قطر ۲۰ کیلومتر را روی مریخ کشف کرده‌اند.

lake

به گزارش یاهونیوز این دریاچه بزرگ در زیر کلاهک یخی جنوبی سیاره سرخ قرار دارد. این برای نخستین بار است که یک توده بزرگ پایدار آب مایع روی مریخ کشف شده است.

این کشف که پیامدهای عمده‌ای از لحاظ احتمال بقای حیات در شرایط مریخ دارد، به‌وسیله یک کاوشگر مدارگرد اروپایی با استفاده از رادار نفوذکننده در زمین انجام شد.

پروفسور روبرتو اوروسئی از انستیتو ملی اخترفیزیک ایتالیا که سرپرست این بررسی بود، گفت:‌«این جایی روی مریخ است که بیشترین شباهت با یک «زیستگاه»، محلی که زندگی می‌تواند در آن دوام پیدا کند، دارد.»

به گفته او گرچه شرایط در این محل ایده‌ال نیست، اما در روی کره زمین ارگانیسم‌هایی هستند که در محیط‌های مشابه می‌توانند به زندگی ادامه دهند مانند میکروارگانیسم‌هایی یا باکتری‌هایی قابلیت زندگی حتی روی یخ را دارند.

قبلاً در سال ۲۰۱۵ سازمان فضایی آمریکا (ناسا) گزارش کرد که قوی‌ترین شواهد را در مورد وجود آب روی مریخ را یافته است، اما نتوانستند که وجود آب را به‌طور قطعی ثابت کنند.

مریخ‌نورد ناسا به نام «کنجکاوی» (Curiosity) نیز در ماه ژوئن امسال شواهد جدیدی یافت که نشان می‌دادند ممکن است زمانی حیات روی مریخ وجود داشته است.

این مریخ‌نورد مولکول‌های آلی را در سنگ‌های رسوبی با قدمت سه میلیارد سال یافت که گرچه ثابت‌کننده وجود حیات روی مریخ نیست، اما نشانه خوبی برای مأموریت‌های اکتشافی آینده است.