یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیمز هریسون مردی بازنشسته و ۸۱ ساله‌ است که طی ۶۰ سال گذشته هر هفته خون اهدا کرده‌است و با این کار جان ۲.۴ میلیون نوزاد را از مرگ نجات داده‌است.

براساس گزارش CNN، هريسون كه به "مردي با بازوي طلايي" شهرت يافته‌است،‌پس از 6 دهه اهداي خون، براي آخرين بار بخشي از خون خود را اهدا كرد و در نهايت خود را از اين فعاليت خيرخواهانه نيز بازنشسته كرد.

براساس گزارش بخش اهداي خون صليب سرخ استراليا، هريسون با اين اقدامش تاكنون توانسته جان 2.4 ميليون كودك استراليايي را نجات دهد.

خون هريسون خوني منحصر‌به‌فرد است، نوعي پادتن مقاوم در برابر عامل بيماريزا در خون او وجود دارد كه با استفاده از آن واكسني به نام Anti-D توليد مي‌شود،‌از اين واكسن براي درمان بيماري‌ رسوس استفاده مي‌شود. در اين بيماري خون زن باردار به سلول‌هاي خوني جنين حمله مي‌كند و در وخيم‌ترين شكل ممكن است بيماري به آسيب مغزي يا مرگ جنين منجر شود.

اين بيماري زماني ايجاد مي‌شود كه زن باردار داراي خون عامل RHD منفي است و جنين داراي عامل RHD مثبت كه از پدر به ارث برده‌است. در صورتي كه مادر به اين عامل مثبت حساس باشد، پادتن‌هايي توليد مي‌كند تا سلول‌هاي بيگانه بدن جنين را از بين ببرد كه اين فرايند مي‌تواند براي جنين مرگبار باشد.

هريسون اولين‌بار پس از انجام جراحي باز قفسه سينه در سن 14 سالگي تصميم به اهداي خون گرفت. در اين جراحي اهداي خون جان او را نجات داد از اين رو وي تصميم گرفت به يك اهدا كننده متعهد تبديل شود. پس از سال‌ها پزشكان به وجود پادتني ويژه در خون او پي بردند،‌پادتني كه مي‌توان از آن براي مهار واكنش بدن مادر به عامل RHD مثبت استفاده كرد. از آن زمان به بعد وي اهداي پلاسماي خون را آغاز كرد.

پزشكان احتمال مي‌دهند دريافت خون در سن 14 سالگي چنين ويژگي در خون او ايجاد كرده‌است. او يكي از 50 نفري است كه در استراليا داراي چنين پادتني است. به گفته پزشكان تمامي واكسني‌هاي Anti-D كه در استراليا توليد مي‌شوند از خون هريسون به دست آمده‌اند،‌و 17 درصد از مادران در استراليا در معرض ابتلا به اين وضعيت قرار دارند،‌از اين رو هريسون جان انسان‌هاي زيادي را نجات داده‌ و به قهرماني ملي در اين كشور تبديل شده‌است.

کد خبر 405279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha