یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر امور خارجه با موضوع استراتژی روابط دوجانبه ایران و افغانستان به ویژه در حوزه اکوسیستم و منابع آب قانع شدند.

به گزارش مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سؤال ملی احمدعلی کیخا و حبیب‌الله دهمرده نمایندگان مردم زابل و حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در خصوص استراتژی تنظیم روابط ایران و افغانستان به ویژه در حوزه اکوسیستم و منابع آبی در دستور کار قرار گرفت.

احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل به نمایندگی از دو نماینده دیگر و در طرح سؤال خود از ظریف، با بیان اینکه شما دیپلماتی قوی هستید و انتظار بیشتری از شما در حوزه تنظیم روابط و بهره‌برداری از منابع آبی دو کشور می‌رفت، به مشکلات ناشی از کاهش منابع آب مشترک در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال فقط سه میلیون مترمکعب آب در حوزه هیرمند و حریررود وارد کشور شده و روستاهای منطقه سیستان در حال تخلیه شدن است و دام‌ها و کشاورزی مردم از بین رفته است.

وی با طرح این سؤال که منافع حاصل از دیپلماسی جمهوری اسلامی در حوزه افغانستان برای مردم سیستان چه بوده است، گفت: متأسفانه از توان مردم محلی در حوزه دیپلماسی هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به بحران بی‌آبی در استان سیستان و بلوچستان، از عملکرد ضعیف دولت به ویژه وزارت خارجه در حل مسئله آب با افغانستان انتقاد کرد و افزود: از رئیس‌جمهور که حقوقدان است و دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده، انتظار می‌رفت که این مسئله را جدی‌تر دنبال کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به سؤالات این سه نماینده، با بیان اینکه در رفت و آمدهای مرزی با ایران و افغانستان با دو مشکل ورود مواد مخدر و ورود اتباع غیرقانونی به کشور مواجهیم، تصریح کرد: در حوزه آب هیرمند و حریررود نیز معضل داریم و همه این موضوعات را در قالب یک بسته جامع و در پنج کمیته شامل آب، امنیت، مرز، آموزش و روابط اقتصادی در دست پیگیری داریم.

وی ادامه داد: مجموعه توافق‌ها در این پنج کمیته به عنوان یک قرارداد جامع میان دو کشور امضا خواهد شد و این در تاریخ روابط دوجانبه بی‌نظیر است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: مسئله آب سیستان و بلوچستان برای همه ما مهم است و امیدواریم در قالب این بسته جامع و در یک بسته عملیاتی حل شود.

در پایان نمایندگان سؤال‌کننده از پاسخ وزیر قانع نشدند و رئیس جلسه سؤال سه نماینده و پاسخ‌های وزیر امور خارجه را به رأی گذاشت که مجلس نیز با ۹۳ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن، ضمن وارد ندانستن سؤال، از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در این حوزه قانع شد.

کد خبر 404670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha