وزیر صنایع و معادن گفت: تا 3 ماه آینده تولید سیمان با نیاز داخل کشور متعادل شده و این محصول معدنی از سبد حمایتی خارج خواهد شد.

علی‌اکبر محرابیان در مراسم گرامیداشت سالروز صنعت سیمان کشور با بیان این مطلب توضیح داد: طی 3 ماه گذشته طبق برنامه زمان‌بندی 22 طرح سیمانی برای بهره‌برداری هدف‌گذاری شده که در مدت یاد شده 6 طرح در قالب طرح‌های جدید، توسعه‌ای و بهینه‌سازی به بهره‌برداری رسیده و در طول 3 ماه آینده نیز 6 طرح دیگر راه‌اندازی می‌شود که ظرفیت تولید سیمان کشور را تا خرداد سال آینده به 55 میلیون تن می‌رساند.

وی افزود: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های جدید سیمانی، مشکل سیمان در کشور برطرف شده و زمینه برای صادرات مازاد تولید آن در کشور نیز فراهم می‌شود.

محرابیان با یادآوری افزایش 27 درصدی تولید سیمان در آبان و آذر سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار امیدواری کرد: با توزیع مناسب و کاهش التهاب مربوط به عرضه کم ‌سیمان، طی ماه‌های آینده میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار می‌شود که بهترین زمان برای خروج سیمان از سبد حمایتی است.

وی سرانه مصرف سیمان کشور را در سال 81 معادل350 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این مقدار در سال‌جاری به 650 کیلوگرم رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال آینده ادامه پیدا کند.

شورای اقتصاد، نهم مهرماه 1384 به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از افزایش قیمت، سیمان را در سبد حمایتی قرار داد و از آن پس هر چند ماه یک‌بار خبر خروج سیمان از سبد حمایتی به‌طور جدی مطرح شد که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در مهرماه امسال در گزارشی خواستار خروج سیمان از سبد حمایتی از ابتدای آبان ماه شده بود.

تعیین قیمت تعدیلی‌ سیمان تا 10 روز آینده

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد: قیمت‌ سیمان تا 10 روز آینده با هماهنگی وزرا و نظر شورای اقتصاد با نظر تعدیلی تعیین می‌شود.

همچنین به‌دلیل ممنوعیت استفاده وزارتخانه‌ها از سیمان تولید داخل برای اجرای طرح‌های خود، این وزارتخانه‌ها باید از خارج سیمان خود را تأمین کنند. بر اساس این طرح، وزارتخانه‌ها کمبود سیمان خود برای طرح‌های عمرانی را از کارخانه‌های تازه به بهره‌برداری رسیده تأمین کنند و کارخانه‌های داخلی، سیمان مازاد خود را به قیمت جهانی به دستگاه‌ها عرضه خواهند کرد.

کد خبر 40379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز