یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمتر از یک هفته پس از پیروزی حزب ناسیونالیست و راستگرای فیدز در انتخابات پارلمان مجارستان ده‌ها هزار نفر در اعتراض به نتیجه انتخابات و همچنین به خطر افتادن دموکراسی در این کشور دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات مردم مجارستان در مخالفت با نخست وزیر

به گزارش دويچه وله، تظاهرات ده‌ها هزار مخالف ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در پی انتشار گزارش‌هایی در ارتباط با تخلف در شمارش آرای انتخابات اخیر در این کشور شکلی گسترده به خود گرفت.

شامگاه شنبه (۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین) ده‌ها هزار نفر در بوداپست، پایتخت مجارستان با شعار "ما اکثریت هستیم" به خیابان‌ها رفتند و از جمله خواهان شمارش دوباره‌ آرای انتخابات پارلمانی اخیر و همچنین اصلاح قانون انتخابات شدند.

از دید معترضان، نظام انتخاباتی مجارستان غیرمنصفانه است. حزب ناسیونالیستی و راستگرای فیدز که رهبری آن را ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان برعهده دارد، در انتخابات پارلمانی ۸ آوریل (۱۹ فروردین) ۹ / ۴۹ درصد آرا را کسب کرده بود، اما با توجه به سیستم انتخاباتی مجارستان ۱۳۴ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را به خود اختصاص داد.

حزب فیدز به این ترتیب دو سوم از کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند در قانون اساسی تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند.

گردهمایی مخالفان ویکتور اوربان از سوی فعالان سیاسی غیروابسته به احزاب و تشکلات سازماندهی شده بود.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در رابطه با تخلفات انتخاباتی در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری منتشر شد.

گفته می‌شود که حزب ویکتور اوربان از این تخلفات بهره برده و به این ترتیب به آرای بیشتری دست یافته است.

کارشناسان اما معتقدند که تخلفات احتمالی در نهایت در پیروزی اوربان چندان تعیین‌کننده نبوده‌اند.

نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر و پیروزی اروبان و حزب او به ویژه نسل جوان در مجارستان را شوکه کرده، به طوری که بسیاری از آنان در شبکه‌های اجتماعی از میل خود به ترک کشور سخن گفته‌اند.

معترضان ویکتور اوربان را افزون بر تقلب انتخاباتی به فساد، سوءاستفاده از قدرت و سرکوب رسانه‌های مستقل متهم می‌کنند.

یکی از اقداماتی که اروبان قصد انجام هر چه سریع‌تر آن را دارد، تصویب قوانینی تازه است که فعالیت سازمان‌های مدنی مستقل را غیرممکن می‌سازد.

اوربان از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو زمام امور را در مجارستان در دست دارد. او با توجه به مواضع ناسیونالیستی‌اش در تلاش متوقف کردن ورود مهاجران است و به فعالیت‌های اتحادیه اروپا نیز با بدبینی می‌نگرد.

کد خبر 402763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha