دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب ملی‌گرای راست فیدز به رهبری ویکتور اوربان در مجارستان با ۴ / ۴۹ درصد آرا برنده انتخابات پارلمانی شد. بدین ترتیب اوربان بار دیگر نخست‌وزیر این کشور اروپای شرقی خواهد شد.

پیروزی مجدد راستگرایان ناسیونالیست‌ در مجارستان

به گزارش يورونيوز، انتخابات پارلمانی مجارستان با مشارکت ۷۰ درصد واجدان شرایط به سود راستگرایان ناسیونالیست‌ این کشور به پایان رسید

حزب ملی‌گرای "فیدز" توانست با به دست آوردن 49.4 درصد آرای کسب‌شده، برنده این انتخابات شود و بر اساس قانون اساسی این کشور می‌تواند دوسوم کرسی‌های پارلمان را در اختیار داشته باشد.

اوربان از "پیروزی تاریخی" صحبت کرده و گفته این پیروزی امکانی به او داده تا از خودش و از مجارستان دفاع کند.

برنده دیگر این انتخابات، حزب راست افراطی "جوبیک" بود که ۲۰ درصد آرا را به دست آورد. سوسیالیست‌ها توانستند در این انتخابات ۱۲ درصد و سبزها 6.7 درصد آرا را به دست آورند.

رهبر حزب راست افراطی جوبیک، گابور وُنا، گفته به قولش عمل کرده و از پستش کناره‌گیری خواهد داد. جولا مولنار، رهبر سوسیالیست‌ها نیز برای استعفا اعلام آمادگی کرده و گفته است: «ما مسئولیت خودمان را برای آنچه اتفاق افتاده (شکست) می‌پذیریم و به انتخاب رای‌دهندگان احترام می‌گذاریم.»

مشارکت ۷۰ درصدی واجدان شرایط در انتخابات پارلمانی روز یک‌شنبه مجارستان تا کنون سابقه نداشته است. اوربان با اشاره به همین مشارکت بالا گفته این میزان از مشارکت تمامی تردیدها را از بین می‌برد.

به نظر کارشناسان این میزان از مشارکت کمک بزرگی به اوربان و طرفدارانش خواهد بود. رشد اقتصادی و پایین رفتن آمار بیکاری نیز دو مولفه دیگری هستند که به کمک نخست‌وزیر مجارستان آمده‌اند.

  • رهبر راستگرای مجارستان برای سومین بار نخست وزیر شد

بي بي سي نيز د رگزار شي اعلام كرد: ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان مدعی یک پیروزی بزرگ در انتخابات عمومی روز یکشنبه شده است.

او که ۵۴ سال دارد برای یک دوره سوم نخست وزیر می شود. به علاوه پیش بینی می شود حزب فیدز تحت رهبری او همچنان اکثریت بزرگ دو سومی در پارلمان را حفظ کند.

کمیسیون انتخاباتی مجارستان گفت که با شمارش تقریبا ۹۳ درصد آرا حزب فیدز برنده تقریبا نیمی از آرا شده است.

آقای اوربان یکشنبه شب در سخنانی برای هوادارانش گفت پیروزی او به مردم مجارستان "فرصت می دهد از خود و از مجارستان دفاع کنند."

در پی این نتایج رهبران احزابی که در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند استعفا داده اند.

نظرسنجی ها در روز یکشنبه نشان می داد که آقای اوربان و حزب فیدز ۲۰ درصد یا بیشتر از حزب راست افراطی یوبیک و چپ میانه سوسیالیست جلو هستند.

مراکز رای گیری قرار بود ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی بسته شوند اما به دلیل وجود صف های طولانی در برخی مراکز تا ساعاتی تمدید شد.

درحالی که انتظار می رفت فیدز برنده اکثریت آرا شود، تحلیلگران منتظر بودند ببینند آیا حزب آقای اوربان قادر خواهد بود "اکثریت مطلق" پارلمانی را حفظ کند یا نه.

فیدز با تکیه بر اکثریت دو سومی در پارلمان - از ۱۹۹ کرسی - توانسته قوانینی را برای اعمال فشار بر دستگاه قضایی این کشور و رسانه ها وضع کند.

آخرین داده های عصر یکشنبه از "دفتر ملی انتخابات" نشان دهنده مشارکتی ۶۸ درصدی بود که نه درصد بیش از مقطع مشابه در انتخابات ۲۰۱۴ است.

  • سیاست های اوربان چیست؟

آقای اوربان در جریان مبارزات انتخاباتی از مناظره با مخالفانش یا صحبت با رسانه های مستقل خودداری کرد و فقط در تجمع های هوادارانش سخنرانی کرد.

این سخنرانی ها بر یک سیاست محوری متمرکز بود: متوقف کردن ورود مهاجران.

او روز جمعه گفت: "مهاجرت مثل زنگی است که مجارستان را آهسته آهسته می خورد."

تحت رهبری آقای اوربان، مجارستان در سال ۲۰۱۵ حصاری در طول مرزهایش با صربستان و کرواسی ایجاد کرد تا مانع ورود مهاجران غیرقانونی شود.

سیاست های ضدمهاجرتی او و شعارهای تندش باعث نزاع با اتحادیه اروپا شده است.

آقای اوربان با بدبینی به اتحادیه اروپا می نگرد و مخالف ادغام بیشتر مجارستان در آن است. او از جمله از شرکت در برنامه اتحادیه اروپا برای اسکان مجدد پناهجویان خودداری کرد و از ولادیمیر پوتین رهبر روسیه تمجید کرده است.

او قول داده است در صورت پیروزی مجدد از مالیات ها بکاهد و سیاست هایی برای رشد اقتصادی در پیش گیرد.

اقتصاد مجارستان در دوره نخست وزیری او شاهد رشدی قوی بوده است.

کد خبر 402365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha