سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

گروه‌ورزشی: از رویای ثروت تا کابوس اخراج فاصله زیادی نیست برای ستاره‌هایی که فوتبال ایرانی را به مقصد باشگاه‌های متمول امارات ترک می‌کنند. بائو،‌ آخرین بازیکن اخراجی لیگ امارات می‌گوید: از آمدن به الشعب، پشیمان نیستم.

 او البته پشیمان نیست. بخش قابل‌توجهی از قراردادش را پیش از آغاز فصل دریافت کرده و حالا می‌تواند نیم‌فصل دوم را در یکی از باشگاه‌های قطری و یا لیگ‌برتر ایران پشت‌سر بگذارد. مبلغ دیگری هم برای این 6 ماه باقی‌مانده دریافت خواهدکرد و یک فصل موفق را البته از نظر مالی سپری می‌کند. همه‌چیز با رضایت کامل طرفین به پایان می‌رسد. باشگاه اماراتی بابت چند صد هزار دلار پرداختی پشیمان نیست و ستاره ایرانی هم نمی‌تواند از دریافت این مبلغ ناراضی باشد.

با تغییر قوانین لیگ امارات در اواسط دهه 70 شمسی، هاشم حیدری یکی از اولین بازیکنان ایرانی بود که به باشگاه الاهلی پیوست و با گذشت چندماه از این تیم اخراج شد. سرنوشت حیدری با گذشت بیش از یک دهه همچنان در حال تکرار است. در سال 2002 میناوند و علی دایی در بازگشت از اروپا به باشگاه الشباب پیوستند.

دایی در تیم سبزپوش شهر دبی تا حدودی موفق عمل کرد اما میناوند پاسخگوی انتظارات نبود و پیش از پایان نیم‌فصل نخست، اخراج شد. باشگاه پرسپولیس اما با آغوش باز از بازیکن اخراجی الشباب استقبال کرد. حامد کاویانپور، 2 فصل بعد از پرسپولیس به الوصل پیوست اما اماراتی‌ها به سبک بازی او هیچ علاقه ای نداشتند و کاویانپور خیلی زود از این تیم اخراج شد.

 نیکبخت هم در الوصل سرنوشت مشابهی داشت هرچند با مصدومیت از ترکیب این تیم خارج شد و اماراتی‌ها به تمدید قرارداد این بازیکن تمایلی نشان ندادند.

 جواد نکونام، 2 فصل پیش از پاس به الوحده امارات پیوست. قرارداد گرانقیمت این ستاره انعکاس قابل‌توجهی در رسانه‌های منطقه داشت اما با گذشت 3 هفته از آغاز رقابت‌های لیگ و با تغییر کادر فنی الوحده،‌ اماراتی‌ها نکونام را در لیست فروش قرار دادند و ستاره ایرانی به باشگاه شارجه پیوست. نکونام با موفقیت در شارجه به لالیگا و اوساسونا رسید.

 حسین کعبی هم در همان فصل به الامارات پیوسته بود اما در گلزنی توفیق چندانی پیدا نکرد،‌ابتدا به نیمکت ذخیره‌ها تبعید شد، با سرمربی الامارات اختلاف پیدا کرد و از تیم کنار گذاشته شد. پرسپولیسی‌ها سریعا برای جذب این بازیکن وارد عمل شدند و اتفاقا کعبی در ترکیب پرسپولیس موفق نشان داد.

 رسول خطیبی با سرمربی شارجه دچار مشکل شد و حتی گفته می‌شد میان آنها درگیری فیزیکی هم پیش آمده است. خطیبی از شارجه جدا شد و جای کعبی را در الامارات پر کرد.

 در فصل گذشته رقابت‌های لیگ امارات هم دو مهاجم ناکام باشگاه النصر از این تیم اخراج شدند. برهانی که در نیم‌فصل نخست تنها 2 گل برای تیم آبی‌پوش شهر دبی به ثمر رسانده بود در لیست فروش قرار گرفت و در تعطیلات نیم‌فصل به پاس تهران بازگشت. مجیدی هم به صورت قرضی در اختیار باشگاه الاهلی قرار گرفت. مهاجم فعلی باشگاه استقلال اما در الاهلی هم نمایش خوبی نداشت. النصر فصل دوم قرارداد مجیدی را به صورت یک جانبه فسخ کرد و این بازیکن که هیچ مشتری دیگری در لیگ امارات نداشت، به استقلال تهران پیوست.

بائو فعلا آخرین اخراجی لیگ امارات به حساب می‌آید که تاکنون 2 گل برای الشعب به ثمر رسانده اما از نظر مسئولان باشگاه تاثیر چندانی در این تیم نداشته است.

عادل الشاذلی بازیکن تونسی روز گذشته به عنوان جانشین بائو با باشگاه الشعب قرارداد بست. این بازیکن با امضای قراردادی 6 ماهه به ارزش 200 هزار دلار پیراهن الشعب را بر تن کرد. کمیته فنی باشگاه در جلسه‌ای خصوصی با بائو از زحمات وی در ماه‌های اخیر تشکر کرده است. سرپرست باشگاه در این جلسه همچنین برای بازیکن ایرانی آرزوی موفقیت کرد و خطاب به وی اظهار داشت: تو بازیکن خوبی هستی،‌امیدوارم در تیم دیگری فرصت درخشش پیدا کنی.

بائو به همین شکل و به همین راحتی از باشگاه الشعب اخراج شد در حالی که کمیته فنی باشگاه اعلام کرد عملکرد وی قابل قبول بوده اما تاثیری که مطابق انتظارات مسئولان باشگاه باشد را نداشته است.

 این ستاره‌ها چگونه با گذشت چند ماه و حتی چند هفته از آغاز فصل، نخواستنی شده‌اند؟‌ چرا بازیکنانی مثل کریمی، مجیدی (در 8 فصل گذشته)، کاظمیان، سامره،‌ مبعلی و عنایتی در چنین شرایطی قرار نگرفته‌اند؟

تنها ستاره‌هایی در لیگ امارات موفق می‌شوند که قادر به تغییر سرنوشت بازی باشند. در هر فصل بیش از 10 گل به ثمر برسانند و البته قابلیت‌های تکنیکی زیادی داشته باشند. سبک بازی کریمی و مبعلی برای اماراتی‌ها لذت بخش است. هافبک‌هایی مثل کاویانپور، بائو و میناوند دارای این فاکتورها نیستند. مجیدی و برهانی هم آنقدر در گلزنی ناموفق عمل کردند که اخراج شدند. در آنسو هم گلزنان موفقی مثل سامره، ‌مبعلی،‌ عنایتی و کاظمیان همچنان در فوتبال امارات باقی می‌مانند و بر قیمت قراردادهای‌شان افزوده می‌شود.

 اخراج بازیکنان ایرانی از باشگاه‌های اماراتی در نهایت به سود لیگ‌برتر تمام می‌شود. بازگشت این بازیکنان به فوتبال کشور برای لیگ خالی از ستاره، ارزش زیادی دارد و بر جذابیت رقابت‌های داخلی می‌افزاید. سود مالی حاصل از این رفت‌وآمد کوتاه‌مدت هم به نفع بازیکن و باشگاه ایرانی است، ‌هرچند آنها در اوج به امارات می‌روند و با چندکیلو اضافه وزن به باشگاه‌های ایرانی بازمی‌گردند.

کد خبر 40081

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز