همشهری آنلاین: حزب سوسیال دموکرات آلمان فهرست وزیران خود برای کابینه‌‌ی ائتلافی تازه را معرفی کرد. سه زن و سه مرد در این فهرست دیده می‌‌شوند که دو تن از آنان در سطوح دولتی چهره‌های تازه‌ای‌ هستند.

معرفی وزیران سوسیال دموکرات برای کابینه ‌جدید در آلمان | هایکو ماس وزیر خارجه می شود

به گزارش دويچه وله، حزب سوسیال دموکرات آلمان روز جمعه (۹ مارس/۱۸ اسفند) در "خانه‌ی ویلی برانت" که مقر این حزب در برلین است، وزیران خود برای کابینه‌ی ائتلافی جدید را معرفی کرد. اولاف شولتس، قائم‌مقام صدراعظم و وزیر دارایی کابینه‌ی جدید، از تیمی سخن گفت که می‌تواند "همکاری عالی" داشته باشد.

به گفته‌ی آندریا ناهلس، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان آلمان، در کابینه‌ی تازه همچنین هوبرتوس هایل، عضو پارلمان ایالتی نیدرزاکسن وزیر کار و امور اجتماعی؛ هایکو ماس، وزیر امور خارجه؛ و کاتارینا بارلی، وزیر دادگستری خواهند بود.

افزون بر این افراد، فرانسیسکا گیفی، شهردار فعلي منطقه‌ی نویکلن برلین، وزیر خانواده خواهد شد و سونیا شولتسه، سیاستمدار سوسیال دموکرات از ایالت نوردراین وستفالن، وزارت محیط زیست را بر عهده خواهد گرفت.

حزب سوسیال دموکرات آلمان از پیش اعلام کرده بود که شمار وزیران زن و مرد این حزب در کابینه‌ی آتی برابر خواهد بود. ناهلس در سخنان امروز خود از اولاف شولتس وزیر دارایی و قائم‌مقام مرکل در کابینه‌ی آتی ستایش کرد و او را "برد بزرگی برای سیاست در سطح کل کشور" خواند.

ناهلس افزود که شولتس فعالیت وزیران سوسیال دموکرات در کابینه‌ی تازه را هماهنگ خواهد ساخت و "مانند همیشه با بصیرت، کارایی و میانجیگری خوب از پس این وظیفه برخواهد آمد".

رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان از هایکو ماس، وزیر امور خارجه‌ی کابینه‌ی جدید نیز ستایش کرد و خاطر نشان ساخت که او پیش‌تر به عنوان وزیر دادگستری نیز از خود "رویکردی روشن، مهارت دیپلماتیک و پایداری" نشان داده است.

گفتنی است که هایکو ماس جانشین زیگمار گابریل، وزیر خارجه‌ی کنونی آلمان خواهد شد که در میان مردم آلمان از محبوبیت برخوردار است و مایل بود مقام خود را حفظ کند. اما در پشت صحنه در درون حزب سوسیال دموکرات بحث‌های شدیدی برای تقسیم پست‌های وزارت در جریان بود که کار تصمیم‌گیری را دشوار می‌ساخت.

قرار است آنگلا مرکل چهارشنبه‌ هفته‌ی آینده (۱۴ مارس) در پارلمان آلمان برای چهارمین بار به عنوان صدراعظم انتخاب شود و سوگند یاد کند. در پی او کل وزیران کابینه‌ی جدید نیز سوگند خواهند خورد.

صدراعظم و اعضای کابینه‌ی جدید سپس رهسپار کاخ ریاست جمهوری خواهند شد تا فرانک والتر اشتاین‌مایر حکم آنان را توشیح کند. احزاب متحد دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان پیش‌تر اعضای کابینه‌ی خود را معرفی کرده بودند.

  • انتقاد از کمبود وزیران از شرق آلمان

اکنون قرار است رهبران حزب سوسیال دموکرات در هامبورگ گرد هم آیند و جانشینی برای اولاف شولتس بیابند که تا کنون شهردار این شهر بندری بود. گفته می‌شود که شانس آندریاس درسل، رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان ایالتی هامبورگ برای گرفتن این مقام از همه بیشتر است.

در این میان میشائل کرتچمر،نخست‌وزیر ایالت زاکسن از ترکیب کابینه‌ی جدید در آلمان انتقاد کرد و گفت که وزیران اندکی از ایالت‌های شرقی آلمان به این کابینه تعلق دارند. به گفته‌ی او "شخصیت‌های برجسته‌ای" در میان سیاستمداران شرق آلمان دیده می‌شود که قد و قواره‌ی عضویت در کابینه‌ی آتی را دارند.

گفتنی است که در کابینه‌ی جدید، فقط مرکل از حزب دموکرات مسیحی و گیفی از حزب سوسیال دموکرات، سیاستمداران شرق آلمان هستند.

بودو راملو از حزب چپ آلمان، انتقاد کرتچمر را ناوارد می‌داند و معتقد است که تقسیم‌بندی سیاستمداران به شرقی و غربی "کاذب و غیرسازنده" است.

کد خبر 400422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha