چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتیجه بررسی‌های دانشمندان کانادایی نشان می‌دهد آلودگی هوا بر بدن انسان اثرگذار است، و این اثر به گلو و ریه و تنفس محدود نمی‌شود، بر دی‌ان‌ای انسان نیز تاثیرگذار است.

براساس گزارش گلوب اند ميل، اين يافته ديدگاهي جديد درباره تاثير آلودگي‌هاي زيست‌محيطي بر خاموش و روشن شدن ژن‌هاي بدن ايجاد مي‌كند، روندي كه منجر به ايجاد ردپاي ژنتيكي مي‌شود كه مي‌تواند باديگر عوامل وراثتي تعامل برقرار كرده يا آنها را سركوب كند و حتي ممكن است بتوان از آن به عنوان نشانه اوليه بيماري‌هاي آينده استفاده كرد.

به گفته محققان موسسه مطالعات سرطان اونتاريو واقع در تورنتوي كانادا،‌آنچه در نشانه بروز ژن (بیان يا بروز ژن فرایندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن بدست آید) ديده مي‌شود اين است كه اين نشانه تحت تاثير مكاني است كه فرد در آن زندگي مي‌كند نه عوامل وراثتي.

آنچه در اين پژوهش جديد قابل توجه است اين است كه توانسته ارتباط ميان آلودگي هوا و ردپاي ژنتيكي آن را در دوران پيش از ابتلا به بيماري‌ها و در ميان جمعيت نمونه‌اي متشكل از 1000 نفر از شهروندان كبك و ساگوني كشف كند.

داوطلبان از نژاد فرانسووي-كانادايي بودند و در شهر كبك مونترال سكونت داشتند. نژاد مشترك آنها باعث شد تا تعداد متغير‌هاي موجود در ساختار ژنتيكي آنها كاهش پيدا كند. با اين‌همه با استفاده از توالي‌نويسي ژنتيكي محققان توانستند محل زندگي هريك از افراد را از ديگري تشخيص دهند.

در مرحله بعد محققان با خوانش RNA خون داوطلبان متوجه شدند كدام ژن بروز يافته‌است و در ابتدا تصور مي‌كردند زمينه ژنتيكي بر بروز ژن‌ها اثرگذار است. اما نتايج تاثيرات محيطي را نشان داد كه بسيار قوي‌تر بودند و ارتباط مستقيمي با قرار گيري در معرض آلودگي هوا ، به ويژه ريزگردها و دي‌اكسيد نيتروژن، داشتند. اين واقعيت كه عوامل بروز ژن فعال شده در اين پژوهش در عملكرد ريه‌ها نقش دارند باعث شد محققان آلودگي هوا را مقصر روشن شدن اين ژن‌ها بدانند.

نتايج نشان دادند فردي كه در ساگوني متولد شده اما در مونترال بزرگ شده، ردپاي ژنتيكي به همراه دارد كه با عوامل خطرساز كشف شده در بدن بوميان مونترآل برابري مي‌كند. محققان همچنين دريافتند پس‌زمينه ژنتيكي كاملا بي‌اثر نيز نبوده‌ و در تنظيم بروز ژن تحت تاثير محيط اثرگذار بوده‌است. برهمين اساس محققان مي‌توانند احتمال ابتلاي افراد به بيماري‌ها و درمان مورد نياز براي آنها را مورد برسي قرار دهند.

کد خبر 400253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha