جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین میمون‌های همسان از لحاظ ژنتیکی بوسیله دانشمندان چینی که می‌گویند به این ترتیب موانع برای شبیه‌سازی انسان هم برطرف شده است انجام شد.

cloning

 به گزارش هلث‌دی نیوز، اما هم این دانشمندان و هم سایر کارشناسان می‌گویند بسیار نامحتمل است که این پیشرفت به همانند‌سازی یا دودمان‌سازی انسانی در آینده قابل پیش‌بینی بینجامد.

در عوض، این پژوهشگران تأکید می‌کنند که این پیشرفت می‌تواند تحقیقات بر روی نخستی‌ها (میمون، گوریل...) با هدف حل مشکلات سلامت انسانی مانند بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر را تسهیل کند.

دو میمون ماکاک دم‌دراز که ژانگ ژانگ و هوآ هوآ نامیده شدند، هشت و شش هفته پیش به دنیا آمدند. پژوهشگران انستیتوی علوم اعصاب آکادمی علوم چین در شانگهای اعلام کردند دانشمندان از همان فرآیند آزمایشگاهی شبیه‌سازی یا دودمان‌سازی که به ایجاد گوسفند دالی در ۱۹۹۶ انجامید، استفاده کردند.

مو- مینگ پو، رئیس انستیتو گفت که ژانگ ژانگ و هوآ هوآ دوقلوی همسان هستند و در همه کروموزوم‌هایشان DNA یکسان دارند.

پو گفت:‌«انسان‌ها جزء نخستی‌ها هستند. موانع فنی اکنون برطرف شده‌اند. در اساس، این تکنیک می‌تواند بر روی انسان‌ها به‌کاربرده شود.»

هنری گریلی، متخصص اخلاق زیستی، استاد حقوق و ژنتیک در دانشگاه استنفورد، می‌گوید با وجود این پیشرفت نباید انتظار شبیه‌سازی انسان در آینده نزدیک را داشت.

گریلی گفت فرآیند مورد استفاده دانشمندان چینی بر سلول‌های جنینی و نه سلول‌های بالغ تکیه داشت و چندان کارآمد نیست و پس از تلاش‌های ناموفق بسیار دو میمون همسان ژنتیکی ایجاد شدند.

به گفته او، امکان شبیه‌سازی انسان فعلاً مایه نگرانی او نیست.

گریلی گفت شبیه‌سازی گونه‌های نخستی‌ها با مشکلات فراوانی روبرو بوده است. به گفته او برخی از گونه‌های جانوری ماند موش‌های خانگی و گربه به‌راحتی شبیه‌سازی می‌شوند، اما شبیه‌سازی موش‌های صحرایی و سگ‌ها بسیار مشکل است.

دانشمندان این دو میمون همسان ژنتیکی را با استفاده از فرآیندی به نام «انتقال هسته سلول بدنی» ساختند که در آن DNA از یک سلول بیرون کشیده می‌شود و درون یک تخمک قرار داده می‌شود. سپس تخمک درون رحم میمون قرار داده می‌شود تا رشد کند.

تخمک‌های حاصل از این فرآیند DNA مشابهی دارند و حتی اگر در میمون‌های متفاوتی قرار داده شوند، به تولید میمون‌های همسان ازلحاظ ژنتیکی می‌انجامد.

این پژوهشگران با دست‌کاری در ژن‌های این تخمک‌های دودمان سازی شده جدید و خاموش و روش کردن ژن‌هایی که از رشد رویان جلوگیری می‌کنند، بر مانع بزرگی در شبیه‌سازی نخستی‌ها غلبه کردند.

کد خبر 396478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha