مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخباری در فضای مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر کشف کوسه‌ای ۵۱۲ ساله،‌ موسوم به کوسه گرینلند که پیش از این و در سال ۲۰۱۶ امکان ۵ قرنی بودن طول عمر این جاندار رد شده‌بود.

کوسه

براساس گزارش لايو‌ساينس، كوسه گرينلند در واقع مي‌تواند چند قرن زندگي كند، اما بررسي 28 كوسه ماده گرينلند نشان داده‌است كه هيچ‌يك از آنها بالاي 500 سال عمر ندارند. بررسي بافت چشم اين آبزيان غول‌پيكر نشان مي‌دهد حداقل سن اين جانداران 272 سال است و ممكن است بيشينه عمر آنها 512 سال باشد.

كوسه‌هاي گرينلند از جانداران بومي قطبي و آتلانتيك شمالي هستند و طولي بيش از هفت متر و وزني بيش از 1200 كيلوگرم دارند. اين جانداران آبزياني بسيار كند هستند و با سرعت 0.3 متر بر ثانيه شنا مي‌كنند و مي‌توانند تا عمق 2774 متري دريا بروند.

دانشمندان براي محاسبه سن برخي از كوسه‌ها از مهره‌هاي كلسفيدي آنها استفاده مي‌كنند، حلقه‌هايي كه با افزايش طول عمر كوسه روي بافت نرم ايجاد مي‌شوند. اما كوسه‌هاي گرينلند در دسته كوسه‌هاي نرم‌تن قرار دارند و مهره‌هاي آنها با گذشت سال‌ها سخت نمي‌شود از اين رو دانشمندان براي تعيين سن آنها به ابزاري جديد نياز داشتند.

دانشمندان با استفاده از تكنيك تاريخ‌نگاري كربني ايزوتوپ‌هاي كربني جذب شده توسط چشم كوسه‌ها را مورد بررسي قرار دادند و اين مطالعه دوره‌اي از طول عمر اين كوسه‌ها را مشخص كرد، حداقل 272 سال تا حداكثر 512 سال. كهنسال‌ترين كوسه مورد مطالعه طول عمري بين 335 تا 392 سال داشته‌است. همچنين دانشمندان مي‌گويند محتمل‌ترين طول عمر در بازه 272 تا 512 سال، 390 سال است.

به گفته نيلسون كه از محققان اين پروژه است،‌ بايد عدم قطعيت و ترديد بالا درباره اين محاسبات را به ياد داشته‌باشيم. با اين‌همه حتي كمينه سن اين جانداران نيز آنها را به كهنسال‌ترين مهره‌داران جهان تبديل مي‌كند.

سن اين كوسه هراندازه كه بالا باشد، در رقابت طول عمر به گرد پاي هيدرا نيز نمي‌رسد. هيدرا نوعي پوليپ و بي‌مهره آب شيرين است كه به صورت دائمي سلول‌هاي خود را احيا مي‌كند و حتي مي‌تواند در شرايط مساعد براي هميشه زنده بماند.

کد خبر 392943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha