همشهری آنلاین: عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: عفونت سوختگی شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماران سوختگی حاد است.

عفونت شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماران سوختگی حاد

به گزارش خبرگزاری مهر، کامران اسعدی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفتمین کنگره کشوری سوختگی که صبح شنبه در مرکز همایش‌های رازي برگزار شد، اظهار کرد: شعار کنگره امسال «اقتصاد و سوختگی» در نظر گرفته شده است، زیرا سوختگی همراه با مسائل اقتصادی بسیاری است.

وی افزود: پیشگیری از سوختگی، درمان سوختگی حاد، جراحی ترمیمی سوختگی و بازتوانی سوختگی از جمله محورهای اصلی این کنگره هستند.

عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مشکلات درمانی بیماران سوخته، ادامه داد: سوختگی مشکلات درمانی فراوانی دارد و این مشکلات از زمانی که فرد دچار سوختگی می شود تا هنگامی که به جامعه بر می گردد ادامه دارد، برای رفع مشکلات سوختگی بهترین راهکار پیشگیری از سوختگی است که باید تمام سیستم‌های درمانی کشور برای پیشگیری از سوختگی بسیج شوند.

اسعدی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلات سوختگی اقدامات اجتماعی و در سطح خانواده، محیط کار برای پیشگیری از سوختگی است، بنابراین ما باید سعی کنیم بتوانیم پیشگیری از سوختگی را به صورت موثر انجام دهیم.

وی اظهار کرد: بیمار سوخته به ویژه در سوختگی‌های عمیق و وسیع با مشکلی بزرگ روبرو است که چند مشکل اختلالات شدید در سیستم‌های عمومی بدن به ویژه در سیستم گردش خون، قلبی و عروقی و تنفسی است، این اختلالات جان فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد و سلامتی‌اش را تهدید می‌کند.

عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید در سوختگی‌های حاد بتوانیم در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از سوختگی احیاء را به صورت موفق انجام دهیم و علائم حیاتی بیماری را تشدید کنیم، مشکل دیگری که بیماران سوختگی حاد با آن مواجه هستند پوشش زخم‌هایشان است؛ بنابراین باتوجه به درصد و عمر سوختگی نیاز به پوشش هرچه سریع‌تر زخم سوخته وجود دارد.

اسعدی اظهار کرد: مشکل دیگری که پس از گذراندن فاز حاد و احیای بیماران سوختگی حاد وجود دارد، عفونت سوختگی است، عفونت سوختگی شایع‌ترین علت مرگ و میر بیماران سوختگی حاد محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم آمار عفونت‌های ناشی از سوختگی را به حداقل برسانیم باید بخش‌های ایزوله و کاملا مجزا در مراکز درمانی کشور داشته باشیم، ما باید پس از سوختگی از پوشش‌های موقت مناسب استفاده کنیم، این پوشش‌ها از ورود باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها به داخل زخم جلوگیری می‌کنند در نتیجه عفونت‌های گسترده در بدن بیمار سوخته ایجاد نمی‌شود.

عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: پوشش دائمی زخم هم در بیماران سوخته اهمیت بسزایی دارد پوشش‌های موقت و دائمی زخم‌ها از ورود عفونت به داخل زخم سوخته جلوگیری می‌کند همچنین این پوشش‌ها سبب می‌شوندکه تعادل‌های آب و الکترولیتی در بدن بیمار برقرار شود بنابراین عوارض متابولیکی و تغذیه بیمار به حداقل می‌رسد.

اسعدی درباره مسائل تغذیه‌ای و اختلالات متابولیکی بیماران سوخته تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که هم زمان با سوختگی برای بیماران به وجود می‌آید مسائل تغذیه‌ای و اختلالات متابولیکی است، سوختگی بیماری چند جانبه است که در آن سیستم‌های مختلف بدن درگیر می‌شوند، بنابراین برای درمان بیماران سوخته باید تیم پزشکی شامل جراحان سوختگی، جراحان ترمیمی سوختگی، متخصصان عفونی، متخصصان داخلی، متخصصان کلیه و نفرولوژی متخصصان ریه و در صورت نیاز متخصصان غدد داخلی و قلب و عروق حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای مقابله با عوارض سوختگی پیشگیری از سوختگی و درمان بهتر سوختگی ما باید اقدامات ملی را انجام بدهیم، همچنین درمان سوختگی نیازمند بودجه اقتصادی چشمگیری است، ما باید سعی کنیم بیماران سوخته را با حداقل عوارض جسمی و به ویژه روانی به اجتماع برگردانیم.

عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماران سوخته پس از اینکه فاز حاد سوختگی را سپری می‌کنند دچار تغییر شکل‌هایی در اندام‌های مختلف بدن می‌شوند، این تغییر شکل‌ها می‌تواند عملکرد اندام‌های مختلف بدن مانند دست و پا را با مشکل مواجه کند، همچنین این تغییر شکل‌ها زیبایی فرد را نیز از بین می‌برد، در نتیجه شخص نمی‌تواند به صورت یک عضو فعال در محیط کار قبلی خودش به فعالیتش ادامه بدهد.

اسعدی افزود: اقدامات جراحی‌های ترمیمی نقش موثری در بازگرداندن عمل کردن بیماران سوخته دارد، با استفاده از این جراحی‌ها بیمار سوخته می‌تواند فعالیت‌های فیزیکی را که در گذشته انجام می‌داده است، هم اکنون انجام دهد، مشکلات زیبایی می‌تواند آسیب روانی سنگینی را به بیماران سوخته وارد کند در نتیجه این افراد معمولا سطح اعتماد به نفسشان کاهش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که از حضور در اجتماع خودداری کند، جراحان پلاستیکی و ترمیمی می‌توانند مشکلات ظاهری بیماران سوخته را به حداقل برسانند.

وی تاکید کرد: بیماران سوخته پس از گذراندن فاز حاد بیماری نیاز به فیزیوتراپی و بازتوانی دارند که این کار به کمک سیستم‌های توانبخشی، طب فیزیکی و فیزیوتراپی انجام می‌شود.

عضو شورای پژوهش مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: علاوه بر عوارض جسمی شدیدی که بیماران سوخته با آن مواجه می‌شوند، این افراد معمولا دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری هم می شوند، سوختگی می‌تواند در اغلب موارد با افسردگی نیز همراه باشد، بنابراین نقش روانپزشکان و روانشناسان بالینی در بهبود وضعیت روحی و روانی بیماران سوخته بسیار اهمیت دارد.

اسعدی اظهار کرد: باید بتوانیم در ۲۴ ساعت نخست پس از سوختگی به ویژه در مورد سوختگی‌های عمیق و وسیع که فرد نیاز به بستری در بیمارستان دارد مانع از دست رفتن آب و الکترونیک‌های بدن شویم زیرا بیماران سوخته به ویژه در سوختگی‌های درجه ۲ و عمقی و سوختگی‌های درجه ۳ با درصدهای بالا عایق فیزیولوژیکی سوخت را ندارد، بنابراین با یک مشکل بزرگ روبرو هستند که این مشکل می‌تواند جانشان را به خطر بیاندازند.

وی یادآور شد: در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از سوختگی ما باید بتوانیم تعادل یونیک و الکترولیتی جریان خون و سیستم‌های سلولی و خارجه سلولی بدن را برقرار کنیم، در ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت نخست پس از سوختگی، احیا، مایع درمانی و تنظیم و آب و الکترولیت های بدن در حفظ جان بیمار نقش حیاتی دارند، اگر در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از سوختگی عملیات احیا به خوبی انجام نشود احتمال از دست رفتن جان فرد وجود دارد که هر چه درصد و عمق سوختگی بیشتر باشد این احتمال بیشتر می‌شود.

کد خبر 399910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha