مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

درمان سوختگی در کودکان به خصوص با افزایش باکتری‌های مقاوم به دارو، کاری چالش برانگیز است اکنون محققان با ایجاد پانسمانی هوشمند این مشکل را حل کرده‌اند.

سوختگي

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ایسنا به نقل از دانشگاه استرالیای جنوبی، فناوری جدیدی از دانشگاه استرالیای جنوبی می‌تواند انقلابی در درمان سوختگی کودکان ایجاد کند. یک پانسمان جدید که به خوبی عفونت را کاهش می‌دهد و باعث بهبود فرد می‌شود.

این تحقیقات براساس مقاله‌ای که به تازگی در مجله‌های Acta Biomaterialia و Biomedicines به چاپ رسیده، انجام شده است. در این مقاله به اثر ضدباکتری نانوذرات نقره اشاره شده است.

پانسمانی که توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی ساخته شده دارای پوشش هیدروژل با نانوذرات نقره است و هنگام نیاز این ذرات بسیار کوچک نقره را آزاد می‌کند. این ذرات باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را نابود کرده و ترمیم زخم را بهبود می‌بخشند.

این پانسمان به تغییرات pH و دما حساس است و تنها هنگام وجود عفونت فعال می‌شود و نانوذرات نقره را آزاد می‌کند.

چگونه سوختگی جزئی را درمان کنیم؟ | یک توصیه و ۵ راهکار خانگی

دکتر "زلاتکو کوپکی" محقق ارشد دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید که این درمان جدید می‌تواند به طور قابل توجهی مدیریت بالینی عفونت‌های ایجاد شده در نتیجه سوختگی را تغییر دهد.

او افزود: عفونت در ناحیه زخم از مشکلات روزمره کودکانی است که دچار سوختگی شده‌اند. محصولات مبتنی بر نقره از رشد باکتری جلوگیری می‌کنند اما در صورت انتقال بیش از حد نقره به زخم، امکان ایجاد مسمویت وجود دارد. درمان ما منحصربه‌فرد است زیرا از مزایای نقره بهره می‌برد اما از انتقال بیش از اندازه آن به زخم جلوگیری می‌کند و تنها در زمان وجود عفونت فعال می‌شود. پانسمان هوشمند عفونت را تعدیل کرده و در عین حال بازسازی بافت را تقویت می‌کند. این درمانی ایمن و موثر برای کودکان است.

پروفسور "واسیلو"(Vasilev) از دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید: این فناوری مدریت سوختگی را متحول می‌کند. در حال حاضر هیچ پانسمانی با این قابلیت وجود ندارد.

در استرالیا سالانه حدود ۵۰ هزار بیمار به دلیل سوختگی در بیمارستان بستری می‌شوند و کودکان خردسال بسیار در معرض خطر هستند. دکتر "برنارد کارنی"و دکتر "اندرو می" از بخش سوختگی بیمارستان زنان و کودکان با دانشگاه استرالیای جنوبی همکاری داشته‌اند.

دکتر "می" می‌گوید: سالانه ما حدود ۶۰۰ کودک را درمان می‌کنیم. بیشتر حوادث سوختگی در خانه رخ می‌دهد. کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطر هستند زیرا می‌خواهند رفتار بزرگسالان را تقلید کنند و نوشیدنی‌های داغ و قابلمه‌ها برای ‌آن‌ها خطرساز می‌شود.

به رغم پیشرفت‌های مدرن در جراحی سوختگی، عفونت هنوز چالشی بزرگ برای کودکان است و درمان موضعی با استفاده از نقره به طور گسترده برای مقابله با آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 637929
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha