سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه سلامت: بیمارستان سوختگی 100 تختخوابی دانشگاه علوم پزشکی ایران به محض تامین اعتبار احداث می‌شود

دکتر حسنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مباحث کارشناسی زمین و نقشه‌های این بیمارستان که در انتهای بزرگراه همت احداث می‌شود در حال نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: متوسط ساخت بیمارستان در کشور نزدیک به 5 سال است، اگر اعتبارات بیمارستان خوب پیش‌بینی شود، امکان اینکه ما ظرف 2 تا 3 سال آن را احداث کنیم، وجود دارد.

به گزارش وزارت بهداشت، از مجموعه ۱۵۰ علت فوت در کشور، سوختگی ششمین علت مرگ و میر در ایران است. با این حال متأسفانه از نظر امکانات خدمت‌رسانی به بیماران سوختگی، در وضعیت مناسبی قرار نداریم چنان‌که می‌توان گفت تمامی تخت‌های سوختگی کشور غیراستاندارد هستند و ما فاقد حتی یک تخت سوختگی مطابق استانداردهای روز دنیا هستیم.

همان طور که ضمن اعمال مالیات بر سیگار، اعتبارات خوبی برای بیماران دیابتی، قلبی و کمک به بیماران سرطانی، سل و ریوی تامین شد، درصدی هم از محل وضع مالیات بر بنزین و مشتقات نفت برای بهبود خدمت رسانی به بیماران سوختگی اختصاص یابد؛ چون اکثر حوادث سوختگی بر اثر استفاده از وسایل نفت سوز مثل بخاری‌ها و سایر وسایل گرمایشی رخ می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: سالانه حدود 50هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند که درصدی از آنها نیازمند بستری هستند ولی حدود 2 هزار و ۶۰۰ نفر از این تعداد، دچار عوارض شدید سوختگی می‌شوند که به مراقبت‌های خاص نیاز دارند.

سوختگی در منزل و محیط کار با گاز، مواد سوختنی، اسید یا آب جوش از مهم‌ترین انواع سوختگی در کشور است و اکثر کسانی که دچار سوختگی می‌شوند در گروه سنی اطفال یا دهه دوم و سوم زندگی قرار دارند و افراد مسن کمتر دچار سوختگی می‌شوند اما متأسفانه به‌علت کمبود امکانات درمان سوختگی در کشور، حتی افراد با درصد سوختگی پایین (مثل سوختگی‌های ۳۰ درصد) جان خود را از دست می‌دهند.

اما در کشورهای پیشرفته، بیماران با ۷۰ یا ۸۰ درصد سوختگی هم درمان شده و به زندگی عادی روزمره بازمی گردند. در ایران نیز سالانه ۵۰ هزار بیمار سوختگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این حادثه هر سال ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار سال از عمر ایرانیان می‌کاهد که شاید عمر از دست رفته اندکی به‌نظرآید اما از این نظر که سوختگی با پیشگیری و درمان قابل کنترل است و می‌توان با آموزش عمومی آن را کاهش داد رقم بزرگی است.

همچنین  سالانه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا دچار سوختگی می‌شوند که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سال از عمر مردم دنیا می‌کاهد. قربانیان اصلی سوختگی در کشورهای با درآمد کم و متوسط است و در این جوامع نیز اغلب افراد فقیر دچار سوختگی می‌شوند که بیشتر به وضع سکونت آنان مربوط است ودرصد زیادی از  قربانیان حوادث سوختگی نیز زنان و کودکان هستند.

سوختگی در مرحله اول به‌علت از دست رفتن آب و الکترولیت بدن و در مرحله بعد به‌علت عفونت و از بین رفتن سیستم دفاعی بدن موجب مرگ و آسیب به بیماران می‌شود.

استراتژی کشورهای پیشرفته علاوه بر ایجاد مراکز مجهز بیمارستانی، توجه و رسیدگی به اقدامات وسیع اجتماعی و آموزشی برای کاهش حوادث است از جمله می‌توان در ایالات متحده به اجباری کردن لباس نسوز خواب کودکان، تغییر ولتاژ برق شهری برای کاهش سوختگی، جابه‌جایی آبگرمکن‌های زمینی به دیواری و استفاده اجباری از حسگر دود در همه جا، آموزش فراگیر در مدارس و ادارات و تجهیز مکان‌های عمومی و منازل به اطفای حریق اشاره کرد.

خانه‌های پر جمعیت، سیم‌کشی معیوب برق، استفاده از وسایل گرم‌کننده نامناسب با شعله باز (مانند گاز پیک‌نیک و علاءالدین) نبود دودکش، اعتیاد به الکل و مواد‌مخدر نیز موضوع را تشدید می‌کنند.

کد خبر 92205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز