یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: وارونگی دما، پدیده‌ای است که هر ساله در فصول سرد، شهرهای بزرگ کشور را تهدید می‌کند.

این پدیده به لحاظ اقلیمی در تهران بسیار بیشتر رخ می‌دهد و موجب بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بسیاری از شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، مشهد، تبریز، اراک، اصفهان، شیراز، اهواز و حتی رشت در اواخر هفته جاری یکی از آلوده‌ترین روز‌های خود را تجربه می‌کنند.

این پدیده که سامانه‌ای پرفشار است، از اواخر دیروز به سواحل دریای خزر نفوذ کرده و ضمن تقویت در روزهای آینده به شمال شرق کشور کشیده خواهد شد و تأثیر آن بر مناطق دیگر نیز دور از ذهن نیست.

از این‌رو هوای سرد تمام مناطق کشور به ویژه نیمه شمال و شرق کشور را تا روزهای پایانی هفته در بر می‌گیرد.

این سامانه پر فشار با جریان‌های نسبتا پایدار لایه میانی جو همراهی می‌کند و از این‌رو تا پایان هفته برای سواحل دریای خزر بارش برف و باران پراکنده، از سه‌شنبه تا جمعه وزش باد سرد در نیمه شرقی کشور، به تدریج روند افزایش پتانسیل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت و در دیگر نقاط کشور آسمانی صاف پیش‌بینی می‌شود.

از سویی، سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ شماره 43 اعلام کرد: با نفوذ هوای بسیار سرد به شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور در روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه هفته جاری، وزش باد و کاهش شدید همراه با یخبندان در نیمه شرقی به وقوع خواهد پیوست.

بر این اساس، پیش‌بینی دمای هوای بسیاری از نقاط کشور به ویژه نیمه غربی کشور شاهد پدیده خاصی نخواهد بود. تهران نسبت به سایر شهرها، دمایی نسبتا پایدار خواهد داشت و کمتر تغییر خواهد کرد.

بیشینه دمای امروز تهران 10 درجه بالای صفر بوده و در سردترین اوقات شبانه روز نیز به کمتر از 1- درجه می‌رسد.

این دما در روز سه‌شنبه به 3- درجه سانتی‌گراد خواهد رسید، درحالی‌که بیشینه دمای تهران در حدود 10 درجه بالای صفر باقی خواهد ماند. این روند تا روز پنج‌شنبه تغییر نکرده و تنها در این روز که اکثر نقاط شرقی کشور شاهد کاهش 4 درجه‌ای دما می‌شود، تهران با یک درجه کاهش در کمینه دما به 4- درجه خواهد رسید.

اما مشهد بیشترین تغییر دما در هفته جاری را خواهد داشت. بیشینه دمای هوای مشهد در امروز 2 درجه و کمینه دمای این شهر به 3- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

با استقرار یک سامانه پرفشار از روز سه‌شنبه هوای مشهد کاهش 4 درجه‌ای خواهد داشت و کمینه دمای این شهر به 7- درجه خواهد رسید و با ادامه این روند کاهش دما تا 9- درجه در روز پنج‌شنبه نیز می‌رسد.

از طرفی بیشینه دمای این شهر نیز به 1 درجه زیر صفر در این روز خواهد رسید. هوای شهرهایی مانند اصفهان، تبریز، کرمانشاه، ایلام و اهواز و سایر شهرهای نیمه غربی کشور چندان تغییری نخواهد داشت و پدیده جوی مانند باران و برف رخ نخواهد داد.

کد خبر 39968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز