همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: مطابق استانداردهای بین المللی هر فردی که به پزشک مراجعه می‌کند حق دارد پنج پرسش را بپرسد و پزشک وظیفه دارد به این پرسش‌های ضروری پاسخ دهد.

دکتر ایرج حریرچی

به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی، در شصت و ششمین نشست خبری وزارت بهداشت ادامه داد: پنج پرسش بیمار از پزشک شامل این است که آیا واقعا این اقدام و تجویز شما ضروری است؟ سوال دوم این است که خطرات و عوارض جانبی این اقدام چیست؟ سوم اینکه اگر این اقدام را انجام ندهم چه می‌شود؟

وی گفت: سوال چهارم که افراد باید از پزشک بپرسند این است که این اقدام چقدر هزینه دارد و آیا روش ارزانتری هست؟ سوال پنجم نیز این است که آیا روش دیگری هست که ساده‌تر و کم خطرتر باشد.

وی گفت: یک سوال هم هست که پزشک باید از فرد بپرسد و آن این است که سوال دیگری ندارید و تا هر زمان فرد سوال داشته باشد باید جواب دهد این استاندارد در برخی ایالت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رسانه‌ها بازوی اطلاع رسانی نظام سلامت هستند و باید حقوق مردم را به مردم معرفی کنند، در بسیاری از کشورهای دنیا کلمه ویزیت به معنای معاینه بیمار وجود ندارد و بلکه به جای آن از کلمه مشاوره استفاده می‌شود، معنای آن این است که پزشک باید به عنوان مشاور به پرسش‌های مراجعه کنندگان پاسخ دهد و در برخی کشورها این مکالمات مکتوب می ‌شود و پزشک امضا می‌کند تا مشخص شود وظیفه خود را انجام داده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش موارد ضرب و جرح پرستاران و پرسنل بیمارستانی گفت: این مسئله یکی از مشکلات بیمارستان های کشور است و متأسفانه هر وقت اتفاق ناگواری برای یک نفر می‌افتد عده زیادی از خانواده و فامیل او در بیمارستان حاضر می‌شوند و تصور می‌کنند اگر این کار را نکنند نسبت به فرد بیمار بی وفایی کرده اند و در مواردی بین این افراد و پرسنل بیمارستانی نزاع و دیگری رخ می‌دهد.

حریرچی گفت: برخی رسانه‌ها تصور می‌کنند اگر این درگیری‌ها رسانه ای شود، به روند رسیدگی به شکایات کمک می‌کند و به نفع کادر درمانی است اما همیشه این طور نیست و در مواردی که لازم باشد وزارت بهداشت با شکایت از افراد خاطی موضوع را پیگیری می‌کند.

  • بودجه سازمان بیمه سلامت کمتر از هزینه

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره انجام آزمون وسع برای دریافت وجه از بیمه شدگان طرح بیمه رایگان سازمان بیمه سلامت گفت: این کار قانونی است و بر اساس ماده 72 قانون برنامه توسعه باید انجام شود، متأسفانه بعد از اجرای طرح تحول سلامت و بیمه رایگان افرادی که بیمه نداشتند، برخی افراد با وجود توان مالی خودشان را از صندوق‌های بیمه دیگر به سازمان بیمه سلامت منتقل کردند و بار مالی این سازمان را افزایش دادند.

حریرچی گفت: متأسفانه سازمان بیمه سلامت با کسری بودجه و مشکلات مالی جدی رو به روست و بودجه مصوب این سازمان در سال آینده از هزینه‌های سال 96 این سازمان کمتر است، در حالی که این سازمان همین امسال با کسری بودجه جدی مواجه است و سال آینده حتی اگر تعرفه‌های پزشکی افزایش پیدا نکند و تورم هم نداشته باشیم، افزایش روند سالمندی و افزایش حدود یک میلیون و 200 هزار نفری جمعیت، هزینه‌های این سازمان را افزایش می‌دهد و هر سال حتی بدون افزایش جمعیت و تورم هزینه‌های سازمان بیمه بین سه تا هفت درصد بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: از نظر آنفلوانزای فصلی و انسانی امسال هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته نداشتیم اما ار نظر بروز آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان وحشی و مرغداری‌ها وضعیت متفاوت بوده و موردی بوده است که در این مورد سازمان دامپزشکی به عنوان متولی و مسئول اطلاع رسانی می‌کند.

کد خبر 399407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha