همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال جدید، تنها ۹ درصد رشد داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با بیان اینکه مجموع هزینه کرد بیمه‌ها و دولت در نظام سلامت در سال‌های قبل از طرح تحول سلامت بسیار کمتر از کشورهای مشابه بوده است، گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت علیرغم پیشرفت 51.3 درصدی در حوزه سلامت، باز هم میزان هزینه‌ها کمتر از میزان مشابه است.

وی افزود: پرداختی از جیب مردم در سال‌های قبل از طرح تحول سلامت، بیشتر از کشورهای مشابه بود و علیرغم کاهش قابل توجه از 54 درصد به 37.7 درصد، بازهم بیشتر از کشورهای مشابه است، راه آینده نظام سلامت ایران ارزان کردن هزینه‌ها و کاهش پرداختی‌ها از جیب مردم و همچنین افزایش نقش بیمه‌ها و دولت‌ها در پرداخت هزینه‌ها است.

دکتر حریرچی افزود: از اقدامات دولت و مجلس برای افزایش بودجه تشکر می‌کنیم، زیرا بودجه دولت در بخش عمومی با ۱۱ درصد رشد در سال ۹۷ همراه بوده است و بودجه وزارت بهداشت در سال جدید ۹ درصد رشد داشته است، اگرچه ما با عدم افزایش بودجه پزشک خانواده مواجه هستیم، اما انتظار داریم با پرداختی‌های به موقع و تخصیص منابع بتوانیم کار را پیش ببریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مراسم چهارشنبه آخر سال توصیه کرد: به عنوان یک ایرانی از تمام هم میهنان خود تقاضا می‌کنم که این سنت دیرینه را به بهترین شکل برگزار کنند تا به خود و دیگران آسیب نزنند.

وی درخصوص تجویز دارو در ورزشگاه‌ها گفت: تجویز هر چیزی به اسم دارو توسط غیر پزشک در هر جایی از جمله اماکن ورزشی خلاف است و اکثر مواد مکملی که خارج از زنجیره قانونی است، قاچاق است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول دوره اخیر مهمترین اقدام وزارت بهداشت این بوده که کشور در تمام خدمات بهداشتی، درمانی و اکثر مواد دارویی مستقل شده است و در۳۰ ساله گذشته، پزشک و پرستار به کشورمان وارد می‌کردیم، اما اکنون علیرغم تحریم‌ها و فشارهای شدید در کشور، به کشوری تبدیل شده ایم که هم پزشک به سایر کشورها می‌فرستیم و هم توریسم درمانی داریم.

وی ادامه داد: درصد پزشکان تمام وقت در بخش دولتی از ۱۵ درصد قبل از طرح تحول سلامت به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، یکی از کارهایی که در سال ۹۷ انجام خواهیم داد تکریم بیمار خواهد بود، بعضی مسائل به نظر ساده می‌رسد، اما ما هتلینگ بیمارستانها را ارتقا دادیم.

دکتر حریرچی در خصوص حقوق بیماران گفت: یکی از مهم‌‌ترین کارهایی که در اصلاح اعتباربخشی بیمارستان‌‌ها انجام دادیم، ایمنی بیمار و تکریم ارباب رجوع یعنی بیمار بود، برخی از مواردی که به نظر ساده می‌‌رسد مثل هتلینگ نیز انجام شده است.

وی افزود: کارهای آموزشی نیز در این زمینه انجام شده است، در این راستا به دو پیش زمینه نیاز داریم، اولا کسانی که به گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری وارد می‌‌شوند، باید دوستدار جامعه و مردم باشند، دوم اینکه این افراد، هم باید استعداد اولیه این موضوع را داشته باشند و هم باید ما در بحث آموزش بتوانیم این استعداد را پرورش بدهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص افزایش تعرفه‌های پزشکی و جلسه های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: این جلسه در مورد نحوه اجرای کتاب تعرفه جدید بود. طبق مصوبه جلسه ۳۰ آبان شورای عالی بیمه مصوب شد که اعضای شورای عالی بیمه سلامت کشور به اتفاق آرا، سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از دبیرخانه شورای عالی بیمه و با توافق کلیه ذینفعان یعنی انجمن‌های پزشکی مختلف، ویرایش بعدی کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت را بدون ایجاد بار مالی جدید برای سازمان‌های بیمه گر، دولت و مردم تدوین و جهت بررسی به دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ارسال کند و ما منتظریم که کار نهایی توسط سازمان نظام پزشکی با خصوصیاتی که عنوان شد، انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حضور پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها در ایام نوروز گفت: مشکل اصلی ما در ایام تعطیلات نوروز رسیدگی به بیماران اورژانسی نیست. بسیاری از ظرفیت‌های ما به اورژانس اختصاص پیدا می‌کند و حتی نیروهای اضافی به اورژانس تزریق می‌شود، مشکل اصلی که مردم با آن مواجه هستند، مشکل بیماری‌های سرپایی است. افراد در شرایط عادی به مطب یا بیمارستان خصوصی مراجعه می‌کنند اما در ایام تعطیلات نوروزی مراکز خصوصی تعطیل هستند و مردم به اورژانس بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند.

وی درباره اعتقادات در مورد طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: هر کار بزرگی مخالفینی دارد، اما به تازگی هر شخصی که می‌خواهد در مورد موضوع خاصی به وزارت بهداشت حمله کند اسمی از طرح تحول سلامت می آورد. بخشی از انتقادات، سیاسی شده است وقتی در رسانه‌ها کسی می‌خواهد به دولت حمله کند به طرح تحول سلامت که بزرگترین دستاورد دولت است نیز اشاره می کند.

وی  در خصوص طب اسلامی تصریح کرد: طب مانند هر کاری پیشرفت کرده است و مهم این است که عمل کنندگان، اصول دینی و اخلاقی را رعایت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: وقتی حضرت امام(ره) یا مقام معظم رهبری بیمار شدند، آیا از علم روز دنیا استفاده نکردند؟ متاسفانه برخی از این افراد، کل اعمال جراحی و واکسیناسیون و غیره را زیر سوال می‌برند و خوردن دارو را حرام می‌دانند.

وی گفت: برخی افراد با ادعای طب سنتی یا اسلامی، به صورت رایگان افراد را ویزیت می‌کنند و نسخه‌‌های عجیبی تجویز می‌کنند که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. طب سنتی ما بر مبنای پیشگیری بوده و نمی‌شود کسی ادعای طب سنتی داشته باشد و نسبت به طب مدرن، برای بیماران کمتر وقت بگذارد، از طرفی باید توجه کرد که ابن سینا برای بیماران چه کارهایی انجام داد و آیا به علمی که قبل از خودش وجود داشت بسنده کرد؟ اینکه غربی‌‌ها سال‌‌ها و قرن‌‌ها از طب ابن سینا استفاده کردند به این علت بود که او طب سنتی را ارتقا داده است، بنابراین باید حرمت دین و عقاید مردم را نگه داریم.

دکتر حریرچی درخصوص درخواست مناظره درمورد طب سنتی در تلویزیون گفت: ما در زمینه‌‌های علمی با هر شخصی مناظره انجام می‌‌دهیم و به تبادل نظر می‌پردازیم.

کد خبر 400750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha