همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: نقل قول‌هایی در روزهای اخیر درباره پرونده پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی شده که از افراد غیر متخصص در امور پزشکی می‌خواهیم در این موارد اظهار نظر نکنند زیرا به صلاح کشور نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت

ایرج حریرچی، در نشست خبری هفتگی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: وزارت بهداشت در جریان کامل پرونده پزشکی ایشان است اما به طور کلی درباره مسائل پزشکی هنرمندان و افراد سیاسی فقط در صورتی که خانواده و خود ایشان صلاح بدانند آن هم از سوی پزشک معالج یا مشاوران پزشکی افراد اظهار نظر و اطلاع رسانی می‌شود.

وی همچنین بیان کرد:‌ بر اساس اعلام سازمان ملل شاخص توسعه انسانی در ایران در 25 سال گذشته 202 واحد رشد کرده است.

به گفته وی بر اساس اعلام سازمان ملل توسعه انسانی شامل سه شاخص سلامت و امید به زندگی مردم, میزان آموزش افراد بالغ و سطح اقتصادی مردم است. متوسط نمره توسعه انسانی در ایران در 25 سال پیش یعنی در سال 1990 دقیقا 572 بود که در سال 2015 به 774 رسیده است که نشان دهنده رشد صعودی این شاخص در ایران دارد.

وی گفت: در بازه زمانی 25 سال گذشته، سن امید به زندگی ایرانیان 11.8 سال بیشتر شده و میزان سال‌های تحصیل افراد بالغ 4.6 سال افزایش یافته و سالهای مورد انتظار تحصیل کودکان نیز 5.6 سال بیشتر شده است و از9.2 سال به 14.8 سال رسیده است.

حریرچی گفت: درآمد سرانه ایرانیان نیز در این مدت بر اساس دلار بین المللی 60.6 درصد بیشتر شده است.درآمد سرانه ایرانیان نیز از 10 هزار و 206 دلار به 16 هزار و 395 دلار در سال افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تعرفه خدمات پزشکی در سال آینده گفت: تعرفه‌های خدمات پزشکی طبق قانون باید قبل از شروع سال تعیین و ابلاغ شود، شورای عالی بیمه آبان امسال پیشنهاد خود را در مورد تعرفه‌های پزشکی سال 97 به دولت ارائه کرده است و امیدواریم قبل از تصویب نهایی بودجه این تعرفه‌ها مصوب شود. این پیشنهاد با همکاری وزارت بهداشت،سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه انجام شده است.

وی افزود: پیشنهاد شورای عالی بیمه، این است که مطابق قانون با توجه به تورم در همه خدمات، از قبیل غذا و کالاهای مورد نیاز در بیمارستان و افزایش حقوق کارگران، تعرفه خدمات پزشکی نیز باید بر اساس قیمت واقعی تمام شده خدمات تعیین شود. پیشنهاد شورای عالی بیمه در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شده و چون دو سوم آرای مورد نیاز را نداشت برای بررسی مجدد به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد و قرار است دوباره در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود.

حریرچی گفت: وزارت بهداشت نظر خود را درباره تعرفه‌های پزشکی سال آینده به کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرده است.

محدودیت‌های بودجه ای کشور را درک می کنیم اما افزایش قیمت کالاهای مختلف حتی افزایش جهانی قیمت پلاستیک و تورم عمومی روی قیمت خدمات بیمارستانی تأثیر می گذارد و افزایش معقولی در اکثر تعرفه‌های پزشکی باید داشته باشیم، البته ممکن است تعرفه یک خدمت خاص نیازی به افزایش نداشته باشد.

وی افزود: با این وجود، هر مصوبه ای که مجلس داشته باشد، قانون است و وزارت بهداشت خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.چون قانون متأخر است و بر قوانین قبلی ارجحیت دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: وضعیت این بیماری در کشور مانند سال‌های گذشته است و به جز شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در برخی مرغداری‌هایی که مرغ تخم گذار داشتند و منجر به افزایش قیمت تخم مرغ شد، در مورد ابتلای انسانی، وضعیت ابتلا به آنفلوانزای فصلی مانند هر سال است البته نوع ویروسی است که امسال شایع شده با سال‌های گذشته فرق دارد.

وی افزود: توصیه وزارت بهداشت این است که افراد خاص مانند بیماران صعب العلاج، افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بیماران مبتلا به سرطان و کودکان واکسن آنفلوانزا بزنند اما زدن این واکسن برای دیگران اختیاری است.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره نظرسنجی موسسه گالوپ که اعلام کرده از نظر عصبی بودن، ایرانیان بدترین وضعیت را بین کشورهای جهان دارند، گفت: برخی کارشناسان و روانپزشکان روش این تحقیق و نتایج آن را که به صورت نظرسنجی تلفنی یا اینترنتی انجام شده بود قبول ندارند البته برخی کارشناسان نیز نتایج این تحقیق را مورد توجه قرار داده اند. در هر صورت بنده دستور بررسی این نظرسنجی را در وزارت بهداشت داده ام و نتایج این بررسی در آینده اعلام می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت حذف شدن یارانه شیر مدارس را تکذیب کرد و گفت: احتمالا تخصیص بودجه یارانه شیر مدارس تاخیر دارد اما این یارانه حذف نشده است.

وی درباره فرسودگی ناوگان اورژانس کشور گفت: در سه سال گذشته خرید و نوسازی آمبولانس‌های ناوگان اورژانس 2.5 برابر مدت مشابه قبل بوده است، تعداد زیادی آمبولانس را وزارت بهداشت مستقیم خریداری و وارد کرد، تعدادی نیز برای مناطق آزاد خریداری و فعال شد، البته قرار بود حدود هزار آمبولانس نیز توسط یکی از خودروسازی های کشور وارد شود که اخیرا تعدادی از این آمبولانس ها نیز وارد کشور شده و در گمرک است و تا 10 روز آینده ترخیص می‌شوند.

  • 117هزار پزشک در کشور شاغل هستند

حریرچی با اعلام آماری درباره تعداد پزشکان کشور گفت: سال 57 کل پزشکان کشور 10 هزار نفر بودند و شماره نظام پزشکی در ایران از 11 هزار بیشتر نشده بود و تعدادی از پزشکان ایرانی نیز خارج از کشور بودند،اکنون با وجودی که جمعیت کشور حدود 2.5 برابر شده است، تعداد پزشکان کشور حدود 12 برابر بیشتر شده است.

وی افزود: هم اکنون حدود 117 هزار و 9 پزشک در ایران شاغل هستند که 42 هزار و 822 نفرشان پزشک عمومی، 39 هزار و 892 نفر پزشک متخصص، 14 هزار و 314 نفر دستیار تخصصی یا فوق تخصصی و 20 هزار و 51 نفر دندانپزشک هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از مجموع حدود 40 هزار پزشک متخصص، حدود 14 هزار نفر فقط در بیمارستان‌های دولتی و دو هزار و 500 نفر در بیمارستان‌های نهادهای عمومی مثل تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح کار می‌کنند و در واقع 17 هزار و 371 پزشک هیچگونه فعالیتی در بخش خصوصی ندارند و فقط با تعرفه دولتی کار می‌کنند، بنابراین مانند مصوباتی که برای نخبگان و هیات علمی دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد باید تخفیف‌های مالیاتی مشمول این پزشکان نیز بشود.

وی ادامه داد: در فصل بودجه مهمترین درخواست وزارت بهداشت از مجلس این است که پیشنهاد افزایش مالیات سیگار را تصویب کنند، این پیشنهاد افزایش حداقلی مالیات را شامل می‌شود و کشش بازار در افزایش قیمت سیگار در نظر گرفته شده است، در زمان حاضر میزان مالیات سیگار در ایران از همه کشورهای جهان کمتر است و حتما باید در این زمینه فارغ از فشارهای دو سه هزار نفرشاغل در بازار دخانیات سلامت مردم در اولویت قرار گیرد و تصمیمی گرفته شود که به نفع سلامت همه مردم کشور باشد.

حریرچی افزود: هر سال 55 میلیارد نخ در کشور مصرف می‌شود، 20 تا 30 هزار میلیارد تومان نیز هر سال صرف درمان مستقیم بیماری های منتسب به دخانیات می‌شود، در واقع روزانه 20 میلیارد تومان از ثروت کشور دود می‌شود، بنابراین از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تحت تأثیر دلالان دخانیات قرار نگیرند و تصمیمی بگیرند که به مصلحت کل جامعه و سلامت مردم باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره دوره طرح پزشکان گفت: در سال‌های اخیر انجام دوره طرح پزشکان در تهران و کلانشهرها بسیار محدود و حتی نادر بوده است و به جز موارد اندکی که نیاز آموزشی بوده یا مجوز شورای عالی پزشکی به علت بیماری پزشک بوده یا در برخی رشته‌های خاص مثل روانپزشکی یا پزشکی اجتماعی در بقیه موارد پزشکان برای دوره طرح به شهرستان‌های محروم و کوچک اعزام شده اند.

وی افزود: وزیر بهداشت در این مورد بسیار حساس است و اگر تخلفی انجام شده است حتما رسیدگی می‌شود. البته در اعزام پزشکان به مناطق مختلف، وضعیت افراد مانند تأهل، مجرد بودن و تخصص افراد لحاظ می‌شود. هر پزشک برای اینکه بعد از طرح بتواند به تهران یا کلانشهرها بیاید باید 360 امتیاز بگیرد، امتیاز طرح در تهران در مراکز استان‌ها 30 امتیاز است و در مراکز محروم تا 140 امتیاز در سال هم هست بنابراین یک نفر پزشک که دوره طرح را در مناطق خیلی محروم سپری می‌کند بعد از دو یا سه سال می‌تواند به کلانشهرها بیاید اما در شهرهای بزرگ این دوره انتظار تا 12 سال طول می‌کشد.

  • پیشرفت خیره کننده ایران در نجات نوزادان کم وزن

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود تخت آی سی یو نوزادان در برخی استان‌ها از جمله کرمان گفت: در کرمان و جیرفت مشکلی از نظر تخت آی سی یو نوزادان ندارد و وضعیت مانند کل کشور است، در سال‌های اخیر حدود 2400 تخت آی سی یو در کشور اضافه شده است اما همچنان کمبود داریم به خصوص اینکه در سال‌های اخیر به علت تولد نوزادانی که از طریق IVF یا با وزن کمتر از 1500 گرم در زنان با سن بالاتر متولد می‌شوند، بیشتر شده و امید به زنده ماندن این نوزادان نیز بیشتر شده است در حالی که در گذشته اکثر این نوزادان زنده نمی‌ماندند و با توجه به پیشرفت خیره کننده کشور در نجات نوزادان کم وزن انتظارات برای افزایش مراکز آی سی یو نوزادان در کشور بیشتر شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره بودجه پزشک خانواده گفت: بودجه پزشک خانواده در گذشته دو هزار و 27 میلیارد تومان که امسال به هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، انتظار وزارت بهداشت این است که حداقل همان بودجه قبلی را در مجلس مصوب کنند، زیرا اجرای پزشک خانواده در سال‌های اول اجرا هزینه بر است و در سال‌های بعدی هزینه‌های نظام سلامت را کاهش می‌دهد.

کد خبر 397525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha