دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: صدراعظم آلمان با خاتمه مذاکرات برای تشکیل ائتلاف بزرگ بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته‌است.

مذاکرات طولانی تشکیل ائتلاف بزرگ میان حزب سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی با اين كه به امضای توافق‌نامه برای تشکیل دولت جدید منجر شد، اما برای سران دو حزب اصلی آلمان هزینه‌ زيادي داشت.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان اين روزها با انتقادهای زیادی از سوي هم‌حزبي‌هايش روبه‌رو بوده‌است.آنها مي گويند مركل برای ادامه حضورش در این مسند امتیازهای فراوانی به سوسیال دموکرات‌ها داده‌است.

پس از مارتین شولتس، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات که مجبور به کناره‌گیری از این سمت و انصراف از رياست وزارت خارجه شد، اکنون نوبت به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان رسیده تا به انتقادها درباره جوان‌گرایی و تغییر نسل در رهبری حزب دموکرات مسیحی پاسخ دهد.

یکی از انتقادهایی که به مرکل می‌شود واگذاری سه وزارتخانه کلیدی دارایی، خارجه و کار و امور اجتماعی به حزب سوسیال دموکرات است. 

به گزارش گاردين، آنگلا مرکل در گفت‌وگو با برنامه "برلین مستقیم" کانال دو تلویزیون سراسری آلمان (ZDF) چند بار تاکید کرد که سپردن وزارت دارایی به سوسیال دموکرات‌ها "دردناک" اما "قابل قبول" بوده‌است.

او گفت تصمیم‌گیری درباره تقسیم وزارتخانه‌ها نه از سر ضعف بلکه آگاهانه بوده استچون جايگزين یک ائتلاف بزرگ، انتخابات زودهنگام یا تشکیل یک دولت اقلیت بود که هیچ‌كدام در شرایط کنونی گزینه‌ای عاقلانه نبود.

دبیر کل حزب دموکرات مسیحی می‌گوید در مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی بزرگ بر سر تقسیم وزارتخانه‌ها ۱۲ ساعت مذاکره شده است. 

اين روزها زمزمه‌هایی از داخل حزب مركل به گوش می‌‌رسد که او پس از سه دوره‌ چهار ساله که صدراعظم آلمان بوده، بایستي راه را برای چهره‌های جدید باز کند.

صدراعظم آلمان در برنامه تلویزیونی "برلین مستقیم" تصریح کرد که تصمیم‌گیری او برای نامزدی دوباره در انتخابات پارلمانی سال گذشته با موافقت اعضای حزب انجام شده و به همین علت وظیفه خود می‌بیند که تا پایان این دوره در سمت خود به عنوان صدراعظم آلمان به کار ادامه دهد.

از سوي ديگر برخي از اعضاي حزب مركل لزوم کناره‌گیری او از دبیرکلی حزب دموكرات مسيحي را مطرح كرده‌اند.

مرکل گفت همواره معتقد بوده ریاست دولت و دبیرکلی حزب باید در اختیار یک نفر باشد بنابراين فكر مي‌كند بايد تا زمانی که صدراعظم آلمان است ریاست حزب را نیز برعهده داشته باشد.

صدراعظم آلمان همچنين ابراز آمادگی کرد از نسل جوان و چهره‌های جدید در کابینه استفاده کند.

اسامي اعضای کابینه به گفته مركل در روز برگزاری مجمع عمومی حزب دموکرات مسیحی (7 اسفند) اعلام خواهد شد.

کد خبر 398042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha