همشهری آنلاین: یک نظرسنجی تازه از ادامه کاهش بی‌سابقه محبوبیت حزب سوسیال دمکرات آلمان حکایت دارد.

ادامه کاهش بی‌سابقه محبوبیت حزب سوسیال دمکرات‌ آلمان

تنها ۱۶ درصد پرسش‌شوندگان به سوسیال دمکرات‌ها نظر مثبتی داشته‌اند. محبوبیت حزب راستگرای پوپولیست آلترناتیو برای آلمان رو به افزایش است.

به گزارش دويچه وله، نظرسنجی جدید شبکه اول تلویزیون آلمان نشان می‌دهد که حزب سوسیال دمکرات آلمان، یکی از احزاب ائتلافی دولت این کشور، نفوذ خود را از دست داده و آرای آن به ۱۶ درصد رسیده است.

این نظرسنجی بررسی کرده است که اگر در روز یکشنبه آینده در آلمان انتخابات پارلمانی برگزار شود، رای‌دهندگان کدام حزب را انتخاب خواهند کرد.

طبق این نظرسنجی که نتایج آن پنجشنبه (۱۵ فوریه / ۲۶ بهمن) منتشر شده، حزب دمکرات مسیحی آلمان ۳۳ درصد آرا را به دست خواهد آورد. بدین ترتیب آرای این حزب نسبت به قبل تغییری نکرده است.

طبق نظرسنجی یادشده، وضعیت حزب آلترناتیو برای آلمان که حزبی راست‌گرا و افراطی به شمار می‌رود و بیش از ۹۰ کرسی در پارلمان آلمان را در اختیار دارد، بهتر از گذشته شده و آرای آن به ۱۵ درصد می‌رسد.

آرای حزب "دمکرات‌های آزاد آلمان" یک درصد کاهش یافته و به ۹ درصد رسیده است. اما حزب طرفداران محیط زیست آلمان، "اتحاد ۹۰/سبزها" ۲ درصد رای بیشتر به دست آورده و میزان آرای آن به ۱۳ درصد رسیده است. وضعیت حزب چپ آلمان هم چندان تغییری نکرده است.

در نظرسنجی شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان معمولا نظر هزار تا هزار و پانصد نفر بر حسب اتفاق از طریق تلفن پرسیده می‌شود. به نظر رسانه‌ها و کارشناسان، این نظرسنجی معتبر شناخته می‌شود.

نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که در مقایسه با دیگر احزاب آلمان نفوذ حزب سوسیال دمکرات این کشور به صورت فزاینده‌ای کاهش پیدا کرده است، به طوری که از هر ۱۰ آلمانی ۸ نفر کناره‌گیری مارتین شولتس از رهبری این حزب را درست دانسته‌اند.

  • آغاز جنگ قدرت در حزب سوسیال دمکرات

تردیدی نیست که جنگ قدرت در رهبری حزب سوسیال دمکرات آلمان از عوامل مهم کاهش نفوذ این حزب در میان آلمانی‌ها بوده است. این جنگ قدرت از آنجا آغاز شد که در دولت ائتلافی آتی آلمان به زیگمار گابریل که تاکنون به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می‌کرد وظیفه‌ای محول نشد و قرار بود خود شولتس که رهبری حزب را هم در دست داشت به جای او وزیر امور خارجه شود.

شولتس قبلا اعلام کرده بود که در هیچ دولتی که آنگلا مرکل ریاست آن را داشته باشد شرکت نخواهد کرد. تصمیم جدید شولتس هم در افکار عمومی و در رسانه‌ها و هم در بخشی از بدنه حزب به عدم وفای به عهد تعبیر شد.

گابریل هم کنارگذاشته‌شدن خود در دولت آتی را به سخره گرفت و گفت که خبر کناره‌گیری خود از مسئولیت وزارت امور خارجه را در رسانه‌ها خوانده است. او افزود که "دختر خردسالش خوشحال شده است از اینکه پدرش دیگر بیشتر با "مرد ریشو" (اشاره به مارتین شولتس) نخواهد بود.

بعد از تشدید فضای عمومی علیه شولتس و در پی انتقاد گابریل، او از رهبری و مسئولیت‌های حزبی خود کناره‌گیری کرد.

اگر چه گابریل به خاطر سخنانش عذرخواهی کرد ولی موضوع جنگ قدرت در رهبری حزب سوسیال دمکرات ادامه یافت و سبب شد که نفوذ این حزب در میان مردم آلمان به پایین‌ترین سطح برسد.

دو سوم کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که دعوا بیشتر بر سر تقسیم قدرت است تا محتوای سیاسی.

بنابراین از جمله اختلاف‌های درونی حزب سوسیال دمکرات آلمان باعث شده که اگر قرار شود یکشنبه انتخاباتی پارلمانی در آلمان صورت گیرد، این حزب که یک حزب مردمی و قدیمی آلمان است و در چند دوره‌ پس از پایان جنگ جهانی دوم دولت این کشور را در اختیار داشته است، تنها یک درصد بیش‌تراز حزب آلترناتیو برای آلمان که یک حزب جدید و خارجی‌ستیز است، رای می‌آورد.

کد خبر 398552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha