وحیدرضا نعیمی: گزارش یک مؤسسه بررسی وضعیت رسانه‌ها نشان می‌دهد سال جاری میلادی که به زودی به پایان می‌رسد، مرگبارترین سال در خلال یک دهه گذشته برای روزنامه‌نگاران بوده است.

 گزارش پایان سال کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران حاکی از آن است که در سال 2007، 64‌ه‌روزنامه‌نگار حین انجام وظیفه کشته شدند. این رقم در سال‌2006،  56 نفر بود.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، محققان مرکز یادشده که در حال بررسی 22 مورد دیگر از مرگ روزنامه‌نگاران هستند، شمار تلفات امسال روزنامه‌نگاران را به‌طور غیرعادی بالا توصیف کردند.
بنا بر گزارش یادشده، افراد مسلح ناشناس، بمب‌گذاران انتحاری و فعالیت ارتش آمریکا، بیشترین خطر را متوجه روزنامه‌نگاران در عراق می‌کنند. جوئل سایمون مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفت: کار روزنامه‌نگاری در عراق یکی از خطرناک‌ترین مشاغل جهان است. روزنامه‌نگارانی که جان خود را در این کشور از دست می‌دهند، تقریباً همواره عراقی‌هایی هستند که برای سازمان‌های خبری بین‌المللی کار می‌کنند. در سال جاری، 12‌نفر از نیروهای همراه روزنامه‌نگاران مانند محافظ و راننده نیز کشته شدند. از آغاز اشغال عراق توسط آمریکا، بیش از 120 روزنامه‌نگار و 50 نفر نیروی همراه آنان کشته شده‌اند.  در سراسر جهان، قتل یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر حین کار برای روزنامه‌نگاران است. 70‌درصد تلفات روزنامه‌نگاران در این سال قتل محسوب می‌شود. بقیه ناشی از شرایط جنگ یا دیگر مأموریت‌های خطرناک بوده است.
در تمام نقاط جهان، روزنامه‌نگارانی که گزارش‌های انتقادی نوشتند یا از رخدادهای حساس خبر دادند، خاموش شدند. از جمله کشورهایی که قتل روزنامه‌نگاران در سال جاری در آن اتفاق افتاد، می‌توان از  آمریکا، پاکستان، سری‌لانکا، میانمار، ترکیه، قرقیزستان، پرو، نپال، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، روسیه، هندوراس و هائیتی نام برد.

کد خبر 39732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز