یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دبیرکل سازمان ملل، استفان دی‌میستورا را به کنفرانس سوچی که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه ۹ و ۱۰ بهمن در این تفرجگاه برگزار شود، می‌فرستد.

این در حالی‌‌ست که مخالفان سوری این کنفرانس را تحریم کرده‌اند.

روسیه از حضور دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه استقبال و نسبت به تحریم مخالفان ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رای الیوم، استفان دوجاریک،‌ سخنگوی آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت، دبیرکل سازمان ملل اطمینان دارد که کنفرانس سوچی به طور اساسی در احیای مذاکرات صلح که تحت نظارت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود، مثمرثمر خواهد بود.

این در حالی است که دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نشست‌های گروه‌های سوری در وین را بدون اشاره به هیچ پیشرفتی در زمینه دستیابی به توافق صلح خاتمه داد.

دی‌میستورا اظهار داشت: من نیز مانند میلیون‌ها سوری در داخل و خارج از سوریه نسبت به عدم احراز پیشرفت تا به این لحظه در مسیر سازش سیاسی ناراضی هستم.

استفان دوجاریک اظهار داشت، گوترش اطمینان‌هایی را مبنی بر این مساله دریافت کرده که کنفرانس سوچی تلاش نخواهد کرد مذاکرات سازمان ملل را به حاشیه براند.

دی‌میستورا خلاصه‌ای از نتایج مذاکرات وین را به گوترش داد در عین حال بیانیه روسیه را دریافت کرد مبنی بر این که نتایج مذاکرات سوچی برای سهیم شدن در روند مذاکرات سوریه تحت نظارت سازمان ملل ارائه خواهد شد.

او افزود، دبیرکل سازمان ملل تصمیم گرفت دعوت روسیه فدرال را برای حضور در کنفرانس سوچی بپذیرد و از این رو دی‌میستورا را عازم این نشست می‌کند.

روسیه از ۱۶۰۰ سوری برای حضور در این نشست دو روزه دعوت کرده در حالی‌که غرب نگاه مثبتی به این نشست ندارد.

این در حالی است که در وین گروه مخالفان سوریه اعلام کرد، در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

یک منبع دیپلمات روس نیز از تصمیم هیئت مخالفان سوریه درباره حضور نیافتن در نشست انتقاد کرد و گفت: این تصمیم به وجهه این هیئت ضربه می‌زند.

در واکنش به حضور دی‌میستورا در نشست سوچی، وزارت خارجه روسیه ضمن استقبال از این حضور اعلام کرد، مذاکرات وین به طور خاص بر مسائل مربوط به اصلاح قانون اساسی تمرکز کرد و این روندی است که می‌تواند سرنوشت بشار اسد را تعیین کند و نحوه ماندن اسد در قدرت چگونه خواهد بود.

کد خبر 396688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha