شهرداری تهران و اتاق اصناف برای سامان دادن به کسب و کارهای مزاحم و رفاه شهروندان تفاهم کردند تا مشکلات بین این دو نهاد حل و فصل شود.

 اقدام جدید مدیریت شهری در کنار تصمیم اخیر هیأت دولت برای سامان دادن به وضعیت جانمایی اصناف در شهرها به‌ویژه کلانشهرها می‌تواند افزون بر حل بسیاری از مشکلات ناشی از فعالیت اصناف در پایتخت، باعث رفاه زندگی شهروندان تهرانی شود. چه اینکه به گفته شهردار تهران، در پایتخت بیش از 250هزار واحد صنفی داریم که اگر شرایط کسب و کار را برای اصناف بهتر آماده کنیم، روی اقتصاد شهری بسیار مؤثر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمد علی نجفی، شهردار تهران در دیدار با روسای اصناف تهران با تأکید بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و اتاق اصناف برای حل و فصل مشکلات با اشاره به ناپایداری 80درصد از منابع درآمدی شهرداری تهران به برخی چالش‌ها و دردسرهای شهری تهران اشاره و اظهار کرد:

نمایشگاه‌های فصلی و بهاره به جای اینکه نمایشگاه باشد، شبیه فروشگاه شده که شهرداری تهران با برگزاری این نمایشگاه‌ها نظر موافق ندارد. البته شهردار تهران خطاب به روسای اصناف گفت: بی‌تردید اقشاری از مردم هستند که قدرت اقتصادی لازم را ندارند ولی قطعا می‌خواهند در ایام خاص همانند سایر مردم خرید کنند که اصناف می‌توانند با تخفیفات واقعی قدرت خرید مردم را بالا ببرند. وی به صراحت اعلام کرد: لذا شهرداری باید از برگزاری نمایشگاه‌ها جلوگیری کند و در نقطه مقابل نیز باید حراج‌های واقعی توسط اصناف برگزار شود.

  • سامان‌دادن به دستفروش‌ها

سامان دادن به سد معبرها و دستفروش‌ها محور دیگر مذاکرات شهردار تهران با اصناف بود که به گفته نجفی 70تا 80درصد مغازه‌داران پیاده‌رو جلوی واحد صنفی خود را اشغال می‌کنند و باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شوند. شهردار تهران البته این را هم فاش کرد که برخی نهادها و ارگان‌ها نیز در مقابل پیاده‌روها سد معبر می‌کنند، افزون بر اینکه رعایت نکردن برخی نکات ترافیکی مانند توقف وانت‌ بارها در کنار خیابان موجب ایجاد سدمعبر در خیابان‌ها و اختلال ترافیک می‌شود.

نجفی درباره سامان دادن به فعالیت دستفروش‌ها اظهار کرد: هرچند سد معبر توسط دستفروشان در سطح شهر و متروها چهره زشت و نامطلوبی برای شهر تهران ایجاد کرده، اما در برخورد با آنها باید جنبه‌های سیاسی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد و این برخوردها با شیب ملایمی انجام شود. وی تأکید کرد: پیچیده‌ترین بخش مقابله با سد معبر دستفروشان است زیرا با معیشت افراد ارتباط دارد و برای حل این مشکل نیز راهکارهایی اندیشیده‌ایم و این موارد در حال بررسی است.

شهردار تهران درباره مقابله با سد‌معبرها در شهر تهران نیز از بررسی و فعالیت روی این موضوع در طول 2ماه گذشته خبر داد و گفت: هم‌اکنون 3‌نوع سد معبر داریم که باید با درنظر گرفتن جوانب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روی آن کار شود.

نوع اول سد معبر مغازه‌ها و برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها است که مردم را در استفاده از پیاده‌راه با مشکل مواجه می‌کند؛ نوع دوم توسط وانت‌ها و برخی خودروهاست که ایجاد ترافیک می‌کنند و سد معبر سوم هم مربوط به‌دستفروشانی است که در نقاط خارج از مجوز بساط گستری می‌کنند. وی گفت: البته هنوز این طرح به تصویب نهایی نرسیده است اما برای مقابله با سد معبر‌ها از نوع اول شروع خواهیم کرد و بعد نوع دوم و نهایتا دستفروشان را سامان خواهیم داد.

  • تفاهم با شهرداری؛ رأی تشکیل کارگروه مشترک

رئیس اتاق اصناف تهران در این نشست، از تشکیل کارگروه مشترک با شهرداری با هدف حل مشکلات کسب و کارهای شهری خبر داد. وی افزود: ایجاد شهرک‌های صنعتی و ساماندهی بخش تولید یکی از خواسته‌های اصناف است اما هیچ تسهیلاتی برای این موضوع و اجرای بند ٢٠ ماده 55به اصناف ارائه نشده است.

علی فاضلی برگزاری نمایشگاه‌های بدون مجوز و دستفروشی را دیگر مشکل اصناف برشمرد و گفت: این مشکلات با تعامل اصناف و شهرداری قابل حل است. به گزارش همشهری، نشست شهردار تهران با روسای اتاق اصناف در شرایطی برگزار شده که هیأت‌وزیران اخیرا آیین‌نامه ساماندهی مشاغل، اصناف و فعالیت‌های شهری را تصویب و برای اجرا ابلاغ کرده است.

براساس مصوبه دولت، شهرداری‌ها موظف هستند به‌منظور ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم، متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آنها، نسبت به صدور حکم انتقال، جابه‌جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایندکار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کنند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی و اتحادیه‌های صنفی موظفند از صدور مجوز جدید و یا تمدید پروانه فعالیت برای مشاغل و صنوف مزاحم برای استقرار در محل‌های غیرمجاز خودداری و به جای آن با استفاده از ابزارهای تشویقی (از جمله تعیین محل جدید استقرار، تأمین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی)، برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف مزاحم برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر 396096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha