دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: التهاب در حقیقت واکنشی است که بدن نسبت به آسیب‌ها نشان می‌دهد و خودش را درمان می‌کند.

۵ علامت هشداردهنده ابتلا به التهاب مزمن را بشناسید

به گزارش آوای سلامت از care۲ زمانی که التهاب به صورت مزمن درآید، با طیفی از بیماری‌ها مانند دیابت، آلزایمر و حتی ریزش مو مرتبط خواهد شد. برخی از علائم جسمی هستند که می‌توانند بیانگر التهاب مزمن باشند:

آکنه: کسانی که زیاد استرس دارند، مواد التهابی بیشتری نسبت به سایرین در بدنشان تولید می‌شود. از آنجایی که پوست ما، اولین ارگانی است که از وضعیت سلامت حکایت می‌کند، عجیب نیست که این مواد ناشی از استرس بتوانند مشکلات پوستی را ایجاد و یا تشدید کند؛ مثل آکنه و پسوریازیس.

بی‌خوابی: بین بی‌خوابی و التهاب مزمن ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد که در نهایت در سیکل خواب و بیداری دخالت می‌کند. حتی ممکن است سموم در بدن تدریجا افزایش پیدا کرده و شرایط را بدتر کنند و در نتیجه بی‌خوابی، همیشگی و پایدار شود، مثلا ارتباط بی‌خوابی و مشکلات کبدی شناخته شده است. به همین علت بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند یک دوره پاکسازی کبد جهت کمک به برطرف شدن بی‌خوابی و مشکلات کبدی انجام شود.

خستگی مزمن: پژوهشگران عقیده دارند التهاب، دلیل اصلی خستگی مزمن است. ارتباط بین التهاب و سیستم عصبی مرکزی، می‌تواند مکانیسم شبانه روزی مغز را تغییر دهد؛ یعنی بخشی از مغز که مسئول چرخه خواب و بیداری است.

افزایش وزن: التهاب مزمن می‌تواند منجر به افزایش مقاومت به انسولین شود. به این معنی که سلول‌های شما به تولید انسولین پاسخ نمی‌دهد و قند خون به طور غیر طبیعی بالا می‌رود. افزایش غیر طبیعی قند خون، بدن را مستعد ابتلا به چاقی و دیابت می‌کند. رابطه افزایش وزن و التهاب دو سویه است یعنی همانطور که التهاب می‌تواند منجر به چاقی شود، افزایش سلول‌های چربی در بدن نیز به افزایش التهاب دامن می‌زند. اتخاذ رژیم‌های غذایی کم شکر و پرهیز از غذاهای فراوری شده، مصرف روغن ماهی، مصرف پروبیوتیک‌ها و ... برای جلوگیری از ابتلا به هر کدام از این شرایط سودمند است.

افسردگی: علم، ارتباط بین افسردگی و التهاب مزمن را ثابت کرده است. مواد شیمیایی تولید شده در طول التهاب، به نام سیتوکین، منجر به بروز برخی علائم عصبی در بدن می‌شوند که جرقه شروع افسردگی هستند. بسیاری از پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماران افسرده‌ای که بیماری‌هایی چون مشکلات قلبی و سرطان پوست دارند، میزان التهابشان بالاتر است.

کد خبر 396025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha