همشهری آنلاین: یک کارشناس طب سنتی گفت: یکی از علل شیوع بیماری‌های التهابی ناشی از اختلال در ساعات خواب و دیرخوابیدن است، همچنین یکی از عوامل مهم رشد کودکان رعایت ساعت خواب است و به کودکانی که اختلال رشد دارند، اکیداً توصیه می‌شود ساعت ۹ شب بخوابند.

 دیرخوابیدن از علل شیوع بیماری‌های التهابی و کاهش رشد کودکان است

سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم درباره ساعت خواب طبیعی افراد اظهار کرد: بسیاری از بزرگان پزشکی ایرانی معتقدند اگر افراد می‌خواهند خوابی را که منجر به حفظ تندرستی می‌شود داشته باشند, باید ساعت 9 شب به رختخواب بروند و برای انجام کارها و فعالیت‌هایشان قبل از طلوع آفتاب برخیزند.

  • کمک خواب زودهنگام در شب به رشد کودکان

به‌گفته علوی ساعت خواب صحیح آن‌قدر مهم است که برخی اطبای طبّ ایرانی یکی از علل شیوع بیماری‌های التهابی در جوامع امروزی را ناشی از همین اختلال در ساعات خواب و دیر خوابیدن می‌دانند، همچنین معتقدند یکی از عوامل مهم رشد کودکان رعایت ساعت خواب است و به کودکانی که اختلال رشد دارند، اکیداً توصیه می‌شود ساعت 9 بخوابند.

  • احساس کسالت و خستگی به‌دلیل خواب پس از طلوع آفتاب

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: لازم به ذکر است که هورمون رشد که یکی از مهمترین عوامل در افزایش قد به شمار می‌آید، در زمان خواب عمیق به‌خصوص در اوایل شب ترشح می‌شود و هورمون کورتیزول که با روشن شدن هوا در بدن ترشّح می‌شود تا بدن را برای انجام فعالیت آماده کند علاوه بر اینکه از خواب عمیق جلوگیری می‌کند، باعث کاهش ترشّح هورمون رشد نیز می‌شود؛ خواب پس از طلوع آفتاب معمولاً خواب عمیق و کارآمد نبوده و می‌تواند با تشدید احساس کسالت و خستگی همراه باشد.

  • خواب پس از غذای سنگین موجب رؤیاهای ترسناک و افزایش ترشحات پشت حلق

علوی متذکر شد: خواب پس از غذای سنگین، خوابی بد با رؤیاهای تلخ و ترسناک, احساس بختک و خلط ته حلق همراه با احساس خفگی یا چرخیدن از این دست به دست دیگر خواهد بود.

  • فواید خواب مختصر بعداز حمام

علوی یادآور شد: خواب مختصر بعد از حمام توصیه شده چون باعث کاهش تلاطم ناشی از حمام می‌شود؛ بعد از استحمام حرارت از درون به سطح و پوست بدن منتقل می‌شود, خواب باعث می‌شود تعادل برقرار و این حرارت به درون بدن متمایل شود.

  • افراد تا حد امکان از طاقبازخوابیدن بپرهیزند

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: افراد تا حد امکان از طاقباز خوابیدن بپرهیزند چون موجب ایجاد خلط ته حلق می‌شود و احتمال انسداد، سکته، خواب بد و بختک افزایش می‌یابد.

علوی یادآور شد: افراد هنگام خواب، چند دقیقه به‌روی پهلوی راست بخوابند تا مواد غذایی داخل معده به‌سمت قعر معده جابه‌جا یا وارد روده‌ها شود و پس از این چند دقیقه، به پهلوی چپ بگردند و در همان حال به خواب بروند.

کد خبر 359525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha