همشهری آنلاین: با افزایش سن و به مرور زمان تعادل بدن دستخوش تغییراتی شده و کمتر می‌شود، اما مشکلات و بیماری‌های متعددی نیز هستند که روی تعادل بدن ما تاثیر می‌گذارند.

تمام وضعیت‌های پزشکی که باعث از بین رفتن تعادل می‌شوند!

به گزارش آوای سلامت به نقل از activebeat فرقی نمی‌کند در چه سن و سالی هستید، با وجود این مشکلات امکان اینکه دچار سرگیجه و عدم تعادل بدنی شوید، زیاد است.

  • اختلالات عصبی: بسیاری از مشکلات در سیستم عصبی منجر به مشکلات پوسچر و تعادل می‌شود. به عنوان مثال تشخیص مالتیپل اسکلروزیس یا ام است، سکته مغزی، آتروفی سلول‌های مخچه، پارکینسون و ....تمامی این شرایط پزشکی منجر به کاهش کنترل عضلات پاها و بازوها و در نتیجه از دست دادن تعادل می‌شود.
  • داروهای خاص: برخی از داروهای تجویزی از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، داروهای فشار خون و ... منجر به کاهش دید، خواب آلودگی، سرگیجه، ایجاد آسیب به گوش داخلی و در نهایت عدم تعادل می‌شوند.
  • بیماری‌های چشم: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت می‌توانند آسیب جدی به بینایی زده و باعث بروز اختلالاتی در تعادل بدن شوند. اما باید بدانید که خود بیماری‌های چشمی نیز باعث بروز سرگیجه و عدم تعادل می‌شوند. به عقیده متخصصان چشم، بررسی سالانه سلامت چشم برای تشخیص بیماری‌های احتمالی و پیشگیری از گسترش آنها مانند آب سیاه، آب مروارید و غیره لازم و ضروری است. این بیماری‌ها روی درک ما از عمق و ارتفاع تاثیر منفی گذشته و سلامت بینایی را به خطر می‌اندازند. در بیشتر موارد تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها کمک زیادی در درمان آنها می‌کند. درمان آب مروارید به بازیابی تعادل بدن کمک زیادی می‌کند.
  • دیابت: دیابت کنترل نشده نه تنها منجر به مشکلات بینایی، عملکرد نامناسب کلیه‌ها، آسیب‌های عصبی، مشکلات دهان و دندان و ... می‌شود، برهم زننده تعادل بدن نیز خواهد بود. این عدم تعادل ناشی از از دست دادن حس در اثر آسیب‌های عصبی و کافی نبودن جریان خون در پاها است. متاسفانه دیابت مدیریت نشده منجر به مشکلات شدید در اندام‌های تحتانی و در نهایت قطع عضو خواهد شد.
  • فشار خون پایین: افت فشار خون زمانی بروز می‌کند که فشار خون در عروق کم باشد و مغز به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند. این روند باعث می‌شود زمانی که فرد به یک باره و سریع از جای خود بلند می‌شود، دچار سرگیجه و سیاهی رفتن چشم و بیهوشی شود. معمولا زمانی که فشار خون پایین تر از ۶۰ روی ۹۰ باشد گفته می‌شود فرد دچار مشکل فشار خون پایین است.
  • مشکلات گوش داخلی: استخوانچه‌های گوش در ناحیه کاسه چشم به هم متصل می‌شوند و حلزون شنوایی یعنی همان بافت استخوانی دالانی شکل در داخل گوش داخلی روی دید تاثیر گذاشته و تعادل بدن را حفظ می‌کند. به گفته متخصصین بیماری‌های تعادلی دانشگاه اورگون در پورتلاند، به همین دلیل عفونت گوش می‌تواند باعث بروز سرگیجه و احساس عدم تعادل شود. معمولا در افرادی که سرگیجه دارند، در قدم اول سلامت گوش بررسی می‌شود تا از عدم وجود هر نوع بیماری و عفونت اطمینان حاصل گردد.
  • میگرن: دردهای میگرنی شدید منجر به اختلال در تعادل و حساسیت شدید به نور و صدا بعلاوه سرگیجه می‌شود. سرگیجه معمولا هنگامی رخ می‌دهد که سیستم اطلاعات بصری قادر به پردازش درست محرک‌های بیرونی از طریق مغز نباشد. در نتیجه تعادل فرد به هم می‌خورد. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد سرگیجه‌های ناشی از میگرن منجر به انقباض شاهرگ و جریان خون کم به سمت مغز می‌شود.
  • درد پا: مشکلات و ناراحتی‌های موجود در پاها مانند پینه، میخچه، خار پاشنه، پادرد و غیره می‌تواند روی ثبات فرد تاثیر گذاشته و خطر افتادن یا لیز خوردن را افزایش دهد.
کد خبر 395307

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha