سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: وزارت اتحاد دو کره در دولت کره‌جنوبی اعلام کرد، نخستین مذاکرات رسمی بین دو کره پس از بیش از دو سال صبح سه‌شنبه ۱۹ دی آغاز شد.

سخنگوی وزارت اتحاد دو کره در دولت کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: این مذاکرات ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی در "خانه صلح" در روستای "پانمونجوم" شروع شد و رئیس هیئت کره‌جنوبی آغازگر این مذاکرات بود.

 مقام‌های عالی‌رتبه کره‌شمالی و جنوبی برای اولین بار پس از دو سال و درحالی که تنش‌های بین‌المللی بر سر برنامه‌های اتمی و موشکی پیونگ یانگ بالا گرفته، در حال دیدار هستند.

 سئول قصد دارد از این دیدار استثنایی با مقام‌هاي کره‌شمالی استفاده کرده و مساله ازسرگیری دیدار خانواده‌های جدا شده در اثر جنگ (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) را مطرح کند. در حالی که پیونگ‌یانگ خواهان اختصاص بخش اعظم این مذاکرات به پرونده اتحاد شبه جزیره کره است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، کره‌جنوبی همچنین راه‌های بهبود روابط میان دو کره را مطرح خواهد کرد.

روابط میان دو کشور پس از آن‌که سئول یک پروژه اقتصادی در مجتمع صنعتی کائه‌سونگ در کره‌شمالی را معلق کرد، وخیم‌تر شد. آن تصمیم پس از آزمایش‌های موشکی و اتمی کره شمالی بود.

پس از آن تصمیم، کره‌شمالی کلیه مجاری ارتباطی با سئول را قطع کرد که شامل خط تماس اضطراری می‌شد. آخرین گفت‌وگوهای در سطح عالی میان دو کشور در دسامبر ۲۰۱۵ انجام شده بود.

هم‌زمان با پیشروی سریع برنامه موشکی کره‌شمالی که قطعنامه‌های سازمان ملل آنها را ممنوع می‌کنند تنش میان دو طرف بیشتر شد.

چو میونگ-گیون، وزیر اتحاد دو کره در دولت کره جنوبی روز دوشنبه تاکید کرد که المپیک "موضوع اصلی" مذاکرات خواهد بود، اما افزود که سایر مسائل هم مطرح خواهد شد.

چو میونگ-گیون گفت که دولت سعی خواهد کرد مسائل مربوط به خانواده‌هایی که در جنگ دو کره از هم جدا شده‌اند و راه‌های کاهش تنش نظامی را مطرح کند.

او هدایت هیئتی پنج نفره را در این مذاکرات به عهده خواهد داشت.

هدایت هیئت پنج نفره کره‌شمالی را هم ری سون-گوون، رئیس سازمان امور روابط با کره‌جنوبی به عهده خواهد داشت. ری از مذاکره‌کنندگان با سابقه کره‌شمالی است.

رویترز به نقل از او گزارش داد، انتظار می‌رود مذاکرات امروز دو کره روند مثبتی را طی کند.

ری سون-گوون پیش از مذاکرات به خبرنگاران گفت: امروز کره‌شمالی و کره‌جنوبی مذاکراتی جدی و خالصانه را انجام خواهند داد و مذاکرات روند مثبتی را طی خواهد کرد.

دو کره هفته گذشته بر سر انجام این مذاکرات در روستای مرزی پانمونجوم توافق کردند؛ جایی که توافق آتش‌بس مربوط به جنگ کره را امضا کردند. این اولین دیدار بین دو کره از دسامبر ۲۰۱۵ است.

محور این مذاکرات مشارکت پیونگ‌یانگ در بازی‌های المپیک زمستانی است که ماه آینده میلادی در کره‌جنوبی آغاز می‌شود. هر دو هیئت همچنین از این فرصت استفاده کرده و مواضع دیگری را برای بحث مطرخ خواهند کرد.

محل ملاقات روستایی در منطقه به شدت تحت حفاظت غیرنظامی (دی ام زی) است جایی که دو طرف به طور تاریخی برای مذاکرات از آن استفاده کرده‌اند.

"روستای آتش بس" با یک خط به دو قسمت میان شمال و جنوب تقسیم شده است و ساختمان فرماندهی سازمان ملل در وسط روستا روی این خط قرار دارد.

 رهبر کره شمالی هفته پيش گفت اعزام یک تیم از ورزشکاران به المپیک زمستانی را بررسی می‌کند و پس از اين حرف،کره‌جنوبی پیشنهاد این مذاکرات با شمال را داد.

سپس کره شمالی خط تلفن اضطراری با کره جنوبی را دوباره راه انداخت که امکان تماس مجدد میان دو کشور برقرار شد و پیونگ یانگ پیشنهاد سئول برای مذاکره را پذیرفت.

مون جائه-این، رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت او بازی‌های المپیک زمستانی را "فرصتی بزرگ" برای بهبود روابط میان دو کره می‌داند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم آن را "شروعی مهم" خوانده و افزود اگر این گفت‌وگوها به نتیجه مثبت بیانجامد "تحولی عالی برای کل بشریت است."

کد خبر 394981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha