چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مون جه-این (문재인) بیست و چهارم ژانویه ۱۹۵۳ در شهر گئوجه در کره جنوبی به دنیا امد

مون جه-این (Moon Jae-in) دوازدهمین رئیس جمهور کره جنوبی است.

مون جه-اين، وكيل پيشين در انتخابات رياست‌جمهوري 2017 كره جنوبي، بعد از استيضاح و بركناري پارك گئون هه، اولين رئيس‌جمهور خانم در اين كشور، پيروز شد.

او پيشتر رئيس دفتر رئيس‌جمهور روه مو-هيون بود و از سال 2015 تا 2016 به‌عنوان رهبر حزب "مينجو پارتي آو كريا" فعاليت مي‌كرد. او همچنين نماينده مجلس ملي نوزدهم بود.

مون جه-اين در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم با پيروزي در انتخابات درون حزبي به‌عنوان كانديداي حزب متحد دموكراتيك با پارك گئون هه رقابت كرد اما آن انتخابات را با اختلاف اندكي به او واگذار كرد و برنده نشد.اما در انتخابت روز سه‌شنبه 19 ارديبهشت 96 با اختلاف بسيار از سد دو رقيب مهم ديگرش عبور كرد و برنده شد.

پدر مون جه اين، مون يونگ-هيونگ پناهنده‌اي از استان هامگيونگ جنوبي است كه در حال حاضر جزو خاك كره شمالي است. او پنج خواهر و برادر دارد. و پدرش به عنوان كارگر شركت گئوج پو به شهر گئوجف محل تولد رئيس‌جمهور جديد كره جنوبي مهاجرت كرده‌بود.

رئيس‌جمهور كره جنوبي در ابتدا به سياست علاقه‌اي نداشت اما كم‌كم جذب اين حوزه شد.

مون علاقه مند به برقراري صلح در شبه جزيره كره و ارتباط با كره شمالي است.

سياست اقتصادي او به سمت ايجاد شغل و حمايت از استارت‌آپ‌ها و شركت‌هاي متوسط متمايل است.

مون جه-اين در دوران رقابت انتخاباتي قول داد از شفافيت در اداره كشور و رياست‌جمهوري حمايت كند و گفته محل اقامت رئيس‌جمهور را از قصر آبي به يك مجتمع دولتي در مركز شهر سئول منتقل خواهد كرد.

او متاهل است و دو فرزند دارد.

کد خبر 369591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha