همشهری آنلاین: پیتر ساترلند، مدیرکل سابق سازمان جهانی تجارت که همچنین رییس هیات مدیره غول نفتی BP و گلدمن ساکس اینترنشنال بود یکشنبه هفدهم دی‌ماه در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

Peter Sutherland

به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی RTE با اشاره به بیانیه خانواده پیتر ساترلند، در خبری اعلام کرد: ساترلند که جوانترین دادستان کل ایرلند و پس از آن جوانترین کمیسر اتحادیه اروپا در دهه ۱۹۸۰ بود، مدتی بود که بیمار بود.

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیتر ساترلند از هر لحاظ یک دولتمرد، یک ایرلندی و یک اروپایی متعهد و یک شخصیت بین‌المللی سرافراز بود که طی چند دهه اخیر مشارکت قابل توجهی در ایرلند، اروپا و جهان داشت.

وی در سال ۱۹۴۶ در دوبلین به دنیا آمد و در سن ۳۵ سالگی به سمت دادستان کل ایرلند منصوب شود و چهار سال بعد به عنوان کمیسر اتحادیه اروپای ایرلند انتخاب شد.

ساترلند در سال ۱۹۸۹ از بروکسل بازگشت و پس از یک مدت فعالیت به عنوان رییس هیات مدیره بانک "الاید آیریش بانک"، در سال ۱۹۹۵ نخستین رییس سازمان جهانی تجارت شد در حالیکه پیش از آن مدیریت پیمان GATT را برعهده داشت.

ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا با تمجید از نقش بین‌المللی وی در عرصه تجارت، سیاست و حقوق بشر، ساترلند را یک غول ایرلندی، اروپایی و عرصه جهانی توصیف کرد.

یک سخنگوی سازمان جهانی تجارت گفت: مدیریت، بینش و شجاعت ساترلند در تولد این نهاد تجارت جهانی سازنده بود.

همزمان با مدیریت سازمان جهانی تجارت، ساترلند در گلدمن ساکس و شرکت BP نیز حضور داشت. وی در فاصله سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ رییس هیات مدیره غول نفتی BP بود که طولانی‌ترین خدمت در سمت ریاست هیات مدیره این شرکت به شمار می‌رود و سمتش در گلدمن ساکس اینترنشنال را حتی به مدت طولانی‌تری از این حفظ کرد و در سال ۲۰۱۵ پس از ۲۰ سال فعالیت، بازنشسته شد.

بر اساس گزارش رویترز، ساترلند که یکی از مدافعان پرشور جهانی‌سازی و اتحادیه اروپا و یکی از معروفترین چهره‌های عمومی ایرلند در عرصه بین‌المللی بود، تا نزدیک به زمان مرگش به سمت خود به عنوان نماینده ویژه دبیر کل مهاجرت بین‌المللی سازمان ملل متحد ادامه داد.

کد خبر 394894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha