همشهری آنلاین: ایتالیا با آغاز سال ۲۰۱۸، ریاست دوره‌‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا (Osce) را برعهده گرفت.

 ایتالیا ریاست دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده گرفت

به گزارش ایرنا، 'انجلینو الفانو' وزیر امور خارجه ایتالیا پس از کسب ریاست دوره ای این سازمان در سال 2018 اظهار داشت: تقویت چندجانبه گرایی به عنوان وسیله ای برای احیای 'روحیه هلسینکی' و ترویج بیشتر صلح، امنیت ، ثبات و همکاری، اولویت مهم ایتالیا است. رویکرد ریاست دوره ای ایتالیا بر این سازمان، به صورت باز، شفاف، فراگیر و با شعار گفت و گو و مسئولیت خواهد بود.

وی افزود: چالش های مشترک نیاز به راه حل های مشترک دارند، ما سعی خواهیم کرد تا روحیه هلسینکی را بدون بازگشت به گذشته زنده کنیم و بار دیگر قاطعیتی که این گفت وگوها را در سال های سخت جنگ سرد تضمین کرد، نشان دهیم. ریاست دوره ای ایتالیا سعی بر هدایت تمام تلاش های این سازمان برای عبور از اختلافات میان اعضا خواهد کرد.

الفانو گفت: ریاست ما، دولت های عضو را تشویق به نشان دادن اراده سیاسی در مقابله با چالش های مشترک امنیتی می کند. سازمان امنیت و همکاری در اروپا زمانی که کشورهای عضو آن به طور سازنده و با روحیه مسئولیت مشترک با یکدیگر همکاری کردند، همواره به نتایج واقعی رسیده است.

  • ایتالیا از یک راه حل صلح آمیز در اوکراین حمایت می کند، اجرای توافق مینسک

به گفته الفانو؛ بحران اوکراین، مساله اصولی را که این سازمان روی آن پایه ریزی شده، نشان داده است. ایتالیا به حمایت از تلاش های این سازمان برای یافتن راه حل صلح آمیز برای این درگیری ادامه می دهد و از طرفین می خواهد که به طور کامل توافق مینسک را اجرا کنند. ایتالیا به تقویت کار این سازمان برای مقابله با سایر درگیری ها از طریق قالب های موجود مانند بحث های بین المللی ژنو در مقابله با پیامدهای جنگ سال 2008 در گرجستان و مذاکرات 5+2 برای راه حل در ترانس‌ نیستریا، ادامه می دهد.

  • رویکرد جهانی امنیت؛

الفانو گفت: ما قصد اتحاذ رویکرد امنیتی جهانی داریم که می بایست با تهدیدات فراملی مقابله کرده و همزمان حقوق بشر و آزادی های اساسی را حفظ و در آموزش و فرهنگ، سرمایه گذاری کند. غلبه بر نابرابری ها از طریق مدیریت مسئولانه، اولویت اصلی در ابعاد اقتصادی و محیطی امنیت، خواهد بود.

  • توجه به مدیترانه و بحران پناهجویان؛

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: ریاست دوره ای ایتالیا در این سازمان قصد توجه بیشتر به چالش ها و فرصت های منطقه مدیترانه را دارد. ما قصد مقابله با چالش پناهجویان را نه تنها از نظر امنیتی، بلکه از طریق مبارزه علیه بی صبری ها و تبعیض و با ترویج پلوراسیم و گفت و گوی بین فرهنگ ها و مذاهب داریم که پایه صلح و امنیت است. ما یقین دایم که تمرکز بر اجرای اصول و تعهدات این سازمان، احترام به حقوق اساسی و آزادی تمام افراد، پیش شرط اصلی برای استقرار صلح درازمدت، امنیت و توسعه پایدار می باشد. در این رابطه نقش نهادهای مستقل این سازمان، معرف ارزش افزوده بسیار مهمی است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا، بزرگ ترین نهاد بین دولتی یا بین ‌المللی حول مسائل امنیتی است. فعالیت ‌های این سازمان شامل نظارت بر اسلحه، حقوق بشر، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد و منصفانه است. شکل گیری سازمان امنیت و همکاری اروپا با برگزاری کنفرانسی در سال 1970 تحت عنوان «امنیت و همکاری در اروپا»، برای بحث میان شرق و غرب، آغاز شد. این کنفرانس در سال 1994 در نشست بوداپست (مجارستان) به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» تغییر نام داد.

کد خبر 394512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha