همشهری آنلاین: ردیف‌های جای زخم‌های ناشی از آسیب زدن به خود روی ساعد دختر نوجوان عراقی که از مچش تا تقریباً نزدیک آرنج‌هایش بالا می‌روند، یادآور دوران تاریکی هستند.

این دختر ۱۹ ساله هنگامی که ۷ سال داشت دچار «کم‌خونی سلول داسی» تشخیص داده شد، یک بیماری ارثی است که باعث علائم دردناکی ازجمله التهاب در دست‌ها و پاها و عفونت‌های مکرر می‌شود. او به علت این بیماری به مراجعه‌کننده کننده مداوم بیمارستانی تبدیل شد که در آن برای تسکین دردهای او برایش ترامادول، یک داروی شبه افیونی یا مخدر تجویز می‌شد.

در نهایت، او حتی در هنگامی که دردی نداشت هم به خریدن و مصرف دارو ادامه داد.

این دختر که صورتی رنگ‌پریده و لب‌هایی کبود دارد، می‌گوید: «وقتی ۱۵ ساله بود، به ترامادول معتاد شدم و به هر طریقی دنبال به دست آوردن آن می‌رفتم. او توصیف می‌کند چگونه در هنگامی که نشئه یا افسرده بود با تیغ دست‌هایش را می‌برید. او به علت داغ ننگ اعتیاد در عراق فقط در صورت ناشناس ماندن حاضر به صحبت کردن شد.

این دختر بخشی از پدیده‌ای در استان جنوبی بصره است که مصرف و فروش مواد مخدر در طول سه سال گذشته عمدتاً در میان جوانان به میزان‌هایی بی‌سابقه رسیده است.

بصره در خط مقدم موج فزاینده فروش و مصرف مواد مخدر در سراسر عراق قرار دارد که وضعیت این کشور را که زمانی فقط مسیری برای عبور مواد مخدر قاچاق‌شده بود، به‌کلی دگرگون کرده است.

یک افسر ارشد پلیس از بخش ضد مواد مخدر استان بصره گفت از اواخر ۲۰۱۴، دستگیری‌های مربوط به معاملات مواد مخدر در بصره نسبت به سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ تقریباً دو برابر شده است. به گفته او، پلیس در فاصله اکتبر ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۷ تعداد ۴۰۲۵ فروشنده و مصرف‌کننده مواد مخدر را دستگیر کرده است. شمار دستگیرشدگان فقط در طول سال ۲۰۱۷ تا اواخر آن به حد ۳۴۷۹ نفر رسیده است.

یک مقام وزارت بهداشت عراق گفت شمار دستگیرشدگان در طول همین دوره سه‌ساله تقریباً دو برابر شده است، گرچه ارقام معینی را ارائه نکرد.

مقامات دولتی و کنشگران مرزهای رخنه‌پذیر عراق و فساد و بیکاری را از دلایل این افزایش می‌شمارند.

دکتر عماد عبدالرزاق، مشاور بهداشت روانی وزارت بهداشت فدرال عراق می‌گوید این مشکل در حال گسترش است.

او گفت: «این گزارش‌ها بیانگر این است که افزایشی وجود دارد.»

مصرف مواد مخدر در ایالت بصره بیشترین شیوع را دارد و در رده‌های بعدی ایالت‌های بغداد و میسان قرار می‌گیرند.

به گفته عبدالرزاق شایع‌ترین ماده روان‌گردان در عراق «کریستال مت‌آمفتامین»، یک داروی به شکل کریستال سفید است و با استنشاق، دود کردن یا تزریق مصرف می‌شود. مردم محلی به‌سادگی به آن «کریستال» می‌گویند. سایر افراد به داروهایی روی می‌آورند که برای تسکین درد و درمان اختلالات روانی تجویز می‌شوند، مانند پارکیزول، والیوم و سومادریل و نیز مشتقات بر پایه مرفین مانند کدئین.

فروش و داشتن مواد مخدر در دوران حکومت صدام حسین می‌توانست حکم مرگ داشته باشد. اما با حذف حکم مرگ پس از تهاجم به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ که دولت صدام را سرنگون کرد، بصره با افزایش قاچاق و فروش مواد مخدر ازجمله مواد جدیدی مانند حشیش و مت‌آمفتامین روبرو شد.

افسر پلیس ضد مواد مخدر در بصره می‌گوید از اواخر سال ۲۰۱۴، خریدوفروش مواد روانگردان به علت خلأ امنیتی ناشی از انتقال بسیاری از نیروها از مرزها برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) به تقریباً یک‌سوم عراق گسترش یافت. به گفته او، مقامات در ایالت بصره علاوه بر مت‌آمفتامین، حشیش و مقادیر اندکی تریاک و قرص‌های مخدر هم کشف کرده‌اند.

عقیل الصباغ، روان‌پزشک می‌گوید به نظر او آمار دولتی درباره سوءمصرف مواد روان‌گردان واقعیت را در ایالت بصره منعکس نمی‌کند.

او گفت: «هنگامی با افراد معتاد درباره دیگرانی که می‌شناسند، صحبت می‌کنیم، درمی‌یابیم که کل مناطق به دچار بلای اعتیاد شده‌اند.»

نزهت نجیم، همکار الصباغ می‌گوید «کریستال مت» رایج‌ترین ماده روان‌گردان مصرف در بصره است و ۶۲.۱ درصد مصرف کشور در این ایالت رخ می‌دهد. در رده‌های بعدی ترامادول و حشیش قرار می‌گیرند. بیشترین رده سنی دچار اعتیاد رده ۱۸ تا ۳۰ سال هستند و ۱۰ تا ۱۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

الصباغ که رئیس بخش روان‌پزشکی در بیمارستان عمومی بصره است، گفت که این کشور فاقد مراکز تخصصی توان‌بخشی و داروهای لازم برای درمان اعتیاد است و دچار کمبود شدید روان‌پزشکان، روانشناسان و مددکار اجتماعی است. او به بیمارانش توصیه می‌کند که برای درمان به کشورهای خارجی عمدتاً ایران، اردن و مصر بروند.

پس از سال‌ها درخواست الصباغ، قرار است در ابتدای سال میلادی جاری نخستین مرکز تخصصی بهداشت روانی و توان‌بخشی با حدود ۴۰ تخت در بصره افتتاح شود. او هنوز در انتظار اجازه مقامات برای استخدام پزشکان و روان‌پزشکان از مصر برای درمان بیماران و تعلیم پزشکان عراقی است.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 394384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha