همشهری آنلاین: به گزارش نیویورک تایمز، یکی از نخستین گفت‌وگوهای تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، باعث سردرگمی و کژفهمی‌ میان رهبران دو کشور شده بود.

تلفنی که باعث سردرگمی میان مرکل و ترامپ شد

به گزارش دويچه وله، گفتارها و رفتارهای دونالد ترامپ در مناسبات دیپلماتیک با سران دیگر کشورها بارها سوژه‌ی رسانه‌ها شده است.

اینک "نیویورک تایمز" از قول محافل دولتی آمریکا نوشته است که آنگلا مرکل در گفت‌وگویی تلفنی که در آغاز کار دونالد ترامپ در کاخ سفید با او داشته، تلاش کرده اهمیت نقش اوکراین برای مناسبات ماورای بحار (مناسبات میان اروپا با آمریکای شمالی) را توضیح دهد.

اما دونالد ترامپ در این گفت‌وگو درباره‌ی این موضوع کمبود اطلاعات داشته و نمی‌دانسته اوکراین برای مناسبات دشوار با روسیه چه اندازه مهم است.

محافل دولتی آلمان از کم‌دانشی دونالد ترامپ در این رابطه شوکه شده‌ بودند. اما آنچه بیشتر باعث شگفتی آنان شده این بوده که همکاران کاخ سفید پس از این گفت‌وگوی تلفنی شکایت کرده‌ بودند که مرکل با رئیس‌جمهوری آمریکا از بالا برخورد کرده است.

همچنین طبق این گزارش در جریان دیدار آنگلا مرکل از کاخ سفید در مارس ۲۰۱۷ ترامپ به مرکل پیشنهاد کرده که درباره‌ی یک توافق‌نامه‌ی تجاری دوجانبه مذاکره کنند. اما آلمان طبق قوانین اتحادیه‌ اروپا نمی‌تواند این کار را بکند.

مرکل به جای اینکه عدم اطلاع ترامپ از این مساله را به رخش بکشد، با ظرافت دیپلماتیک گفته است که طبعا می‌توان در این باره مذاکره کرد، اما چنین توافق‌نامه‌ای باید میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باشد.

در پی آن ترامپ گفته است: «پس می‌تواند توافق‌نامه‌ای دوجانبه باشد؟». هنگامی که مرکل با سر پاسخ مثبت داده، ترامپ به وزیر تجارت خود ویلبر راس گفته است: «ویلبر ما درباره‌ی توافق‌نامه‌ی تجاری دوجانبه‌ای با اروپا مذاکره خواهیم کرد».

گفتنی است که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا سال‌ها درباره‌ی توافق‌نامه‌ی تجارت آزاد معروف به TTIP مذاکره کرده‌اند، اما این گفت‌وگوها از ژانویه‌ی سال جاری به دلیل رویکرد دونالد ترامپ مبنی بر سیاست "نخست آمریکا" "America-First" راکد مانده است.

کد خبر 394103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha