سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

ناهید جعفر پور کامی: همواره سوخت و آلودگی ناشی از آن دغدغه کارشناسان و صاحب‌نظران است.

اینکه سوخت‌های فسیلی و نحوه استفاده از آن چه تأثیری در آلودگی دارند، مبنای انتشار آمار و ارقام گوناگونی است. بی‌تردید استفاده از سوخت‌CNG یکی از راه‌های کاهش آلودگی هواست؛ سوختی که به سوخت پاک شهرت یافته و بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز به استفاده از آن ترغیب شد‌ه‌اند.

مهندس مهرداد مهدلویی، کارشناس دفتر بررسی آلودگی هوا درخصوص فواید جایگزینی سوخت گاز به جای سوخت بنزین بر محیط زیست می‌گوید: گاز طبیعی یکی از انواع سوخت‌های فسیلی است که به صورت گاز یا نفت خام یا مایعات گازی از چاه های استخراج می‌شود. گاز طبیعی، تمیزترین نوع سوخت فسیلی است زیرا عمدتاً فقط بخار آب و دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند.

مزایای استفاده از گاز طبیعی در خودروها از چند جنبه قابل بررسی بوده که هر یک به نوبه خود می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه می‌افزاید: خودروهای گازسوز آلودگی کمتری تولید می‌کنند. در این سوخت سرب، اکسیدهای گودگرد و ذرات معلق وجود ندارد. از طرفی تخمین زده می‌شود که حدود 45 الی 50 درصد کل آلودگی خودروهای بنزینی ناشی از تبخیر در مسیر سوخت است که با توجه به طراحی خاص سامانه گاز سوز که بر مبنای ایمن و کار و فشار زیاد انجام گرفته است این مسئله و تبخیر در خودروهای گازسوز به صفر می‌رسد.

کارشناس دفتر بررسی آلودگی هوا در مورد اقداماتی که برای پیشرفت این طرح لازم است این چنین ذکر می‌کند: در بعد اجرایی وظایف و تکالیف قانونی بر عهده وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت بوده که با توجه به حیطه وظایف نوگرا، روند فعالیت‌ها در پاره‌ای از موضوعات از سوی این سازمان نیز در قالب حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و علمی و نیز اعلام نظرات کارشناسی در جهت تدوین توجیهات لازم به منظور بهره‌گیری مستمر از سوخت گاز طبیعی اقدام کرده‌است.

 وی پیرامون موانع اجرایی شدن این طرح می‌گوید: به‌نظر می‌رسد موانع مطروحه، عدم تأمین تجهیزات و لوازم و امکانات مورد نیاز در جهت دو گانه سوز کردن خودروها بوده یا حتی می‌توان به عدم وجود ایستگاه‌های سوخت‌گیری در شهرهای بزرگ و حتی‌الفواصل بین شهری، اشاره کرد.

مهندس مهدلویی در پایان اشاره می‌کند: تأمین سوخت گاز طبیعی برای واحد‌های صنعتی در جهت مصرف سوخت مایع، امری اجتناب‌ناپذیر بوده که یقیناً اثرات غیرقابل انکاری در کاهش انتشار آلاینده‌های هوا به‌دنبال خواهد داشت. ترویج فرهنگ صحیح استفاده از گاز طبیعی و صرفه‌جویی در مصرف بخش خانگی و تجاری می‌بایست در سر لوحه برنامه‌های آموزش مراجع مربوطه قرار گیرد.

کد خبر 39376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز